Sluiting café wegens drughandel

Op 8 maart 2019, over deze onderwerpen: War on drugs

Het college bevestigde vandaag het besluit van de burgemeester om een café aan het Cogelsplein te sluiten. De zaak blijft gedurende drie maanden, vanaf 11 maart tot en met 10 juni, gesloten wegens inbreuken op de drugwetgeving.

In het verleden werd het café al eens gedurende een maand bestuurlijk gesloten. De zaak werd toen nog op een andere locatie uitgebaat, en is pas recent verhuisd naar het Cogelsplein. Nadat de wijkagent door buurtbewoners op de hoogte werd gebracht dat er openlijk drugs werden gebruikt en verhandeld in het café, ging de politie over tot een nieuwe controle.

Toen de politie het café wilde controleren, leek het eerst alsof de zaak gesloten was, maar binnen brandde wel degelijk licht en waren klanten aanwezig. De controle werd vertraagd doordat een klant deed alsof het slot van de inkomdeur niet functioneerde. In de zaak werden drie personen aangetroffen met drugs op zak. De meeste aanwezige klanten waren bij de politie gekend voor drugsfeiten. Er was een typische geur van hasj en cannabis merkbaar.

De politie vroeg tijdens de controle of de zaakvoerder aanwezig was, maar niemand reageerde hierop. Nochtans werd de zaakvoerder later geïdentificeerd tussen de aanwezigen. Hij had een grote som geld bij zich en twee gsm’s. Een drugshond reageerde op verschillende plaatsen in het café. De politie vond in de rokersruimte ongebruikte druksluitverpakkingen en 3 gram hasj. In de rest van het café vonden zij onder andere nog verschillende identiek verpakte gebruikshoeveelheden hasj en marihuana, vier joints waarvan er drie deels waren opgerookt, lange blaadjes en stukjes vershoudfolie die vaak gebruikt worden om hasj te verpakken. Bovendien was er in de zaak enkel in beperkte mate thee en frisdrank aanwezig, en zat er geen geld in de kassa.

De vaststellingen van de politie tonen aan dat het café enkel dienst doet als uitvalsbasis oor drughandel. Door deze activiteiten wordt in de buurt ook overlast veroorzaakt en het straatbeeld sterk ontsierd. Aangezien het niet de eerste keer was dat er dergelijke feiten werden vastgesteld, is een sluiting van drie maanden noodzakelijk om de leefbaarheid in de buurt te verbeteren en de drughandel te ontmoedigen.

Tijdelijke sluitingen

De strijd tegen drughandel is één van de topprioriteiten van het college. Het bestuur wil de gezondheid en levenskwaliteit van alle burgers in de stad vrijwaren. Drugs dealen verstoort bovendien ernstig de openbare veiligheid en rust. Daarom bevestigde het college het besluit van de burgemeester om het café, volgens artikel 9bis van de Drugwet, tijdelijk te sluiten.

Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever