Sluiting café wegens drughandel

Op 12 juni 2019, over deze onderwerpen: War on drugs

Het college bevestigde het besluit van de burgemeester om een café in de Statiestraat te sluiten. De zaak blijft tot en met 3 augustus gesloten wegens illegale activiteiten.

Nadat de politie diverse meldingen en klachten had gekregen rond druggebruik, -bezit en
-verkoop en lawaaihinder door klanten, hielden zij een controle in de zaak. Tijdens de controle waren er tien klanten aanwezig en de zaakvoerder. Drie klanten bleken illegaal in het land te verblijven. Vijf klanten waren in het bezit van drugs en er werd ook een rugzak met een hoeveelheid drugs aangetroffen in de zaak.

In het verleden werd de zaak al drie keer gesloten omwille van drugvaststellingen en algemene overlast. Dit in combinatie met de vaststellingen van de politie toont aan dat de zaak druggerelateerde activiteiten aantrekt. Aangezien de klachten en vaststellingen zich blijven voordoen, is een sluiting van twee maanden noodzakelijk om de drughandel te ontmoedigen en de openbare veiligheid te garanderen.

Tijdelijke sluitingen

De strijd tegen drughandel is één van de topprioriteiten van het college. Het bestuur wil de gezondheid en levenskwaliteit van alle burgers in de stad vrijwaren. Drugs dealen verstoort bovendien ernstig de openbare veiligheid en rust. Daarom bevestigde het college het besluit van de burgemeester om het café, volgens artikel 9bis van de Drugwet, tijdelijk te sluiten.

Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever