Sluiting café wegens drughandel verlengd

Op 12 februari 2020, over deze onderwerpen: War on drugs

Het college bevestigde het besluit van de burgemeester om een café op de Turnhoutsebaan te sluiten. De zaak, die al gesloten is sinds 12 november 2019, blijft nog dicht gedurende 3 extra maanden, tot en met 11 mei 2020, wegens nieuwe illegale feiten.

Tegen het café op de Turnhoutsebaan, dat in 2016 al eens eerder gesloten werd omwille van druggerelateerde activiteiten, loopt momenteel een bestuurlijke sluiting op grond van artikel 9bis van de drugwet. Nadat de beslissing tot deze sluiting genomen werd, hebben er zich opnieuw vaststellingen van drugfeiten voorgedaan op basis waarvan de verlenging van de sluitingsmaatregel mogelijk is.

Zo bleek uit een nieuwe controle, die gebeurde vlak voor de sluitingsperiode inging op 12 november 2019, dat er in de rookruimte een doordringende geur van cannabis hing en er openlijk cannabis gerookt werd. In de asbak lagen een aantal opgerookte joints en er lag een joint op tafel. Bovendien reageerde een drugshond op verschillende plaatsen. Naast de uitbater, die aanwezig was tijdens de controle en een gebruikershoeveelheid cannabis bezat, waren er nog 5 aanwezigen in de rokersruimte waarvan 3 personen een gebruikershoeveelheid drugs bij zich hadden.

Het café werd hierna gerechtelijk verzegeld.

De vaststellingen van de politie wijzen erop dat in het café herhaaldelijk illegale activiteiten plaatsvinden die te maken hebben met verkoop, aflevering of het vergemakkelijken van het gebruik van drugs. De drankgelegenheid ligt in een buurt van winkels, scholen en haltes voor openbaar vervoer. De aanwezigheid van het café zorgt voor een duidelijk gevaar voor verstoring van de openbare orde in een buurt die al langere tijd gebukt gaat onder drugproblematiek. De verlenging van de sluiting voor eenzelfde periode van 3 maanden is noodzakelijk om de drughandel te ontmoedigen en de openbare veiligheid te garanderen en druggebruikers, –kopers en –verkopers te ontmoedigen.

Tijdelijke sluitingen

De strijd tegen drughandel is een van de prioriteiten van het college. Het bestuur wil de gezondheid en levenskwaliteit van alle burgers in de stad vrijwaren. Drugs dealen verstoort bovendien ernstig de openbare veiligheid en rust. Daarom bevestigde het college het besluit van de burgemeester om het café, volgens artikel 9bis van de Drugwet, tijdelijk te sluiten.

Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever