Sluiting café wegens overlast en illegale feiten

Op 1 april 2019, over deze onderwerpen: War on drugs

Het college bevestigde het besluit van de burgemeester om een café in de Grote Pieter Potstraat te sluiten. De zaak blijft gedurende één maand, vanaf 5 april tot en met 4 mei, gesloten wegens overlast en illegale feiten.

De laatste maanden werden al verschillende vechtpartijen, een steekpartij, gevallen van geweld tegenover klanten en diefstallen gelinkt aan het café. Ook de hulpdiensten moesten verschillende keren ter plaatse komen. Naar aanleiding van aanhoudende klachten van buurtbewoners en andere meldingen die de politie kreeg, werd het café tijdens een gecoördineerde actie gecontroleerd.

Bij deze controle werden veel verschillende vaststellingen gedaan. In het café waren meer mensen aanwezig dan wettelijk toegelaten. Zeven van hen waren illegaal in het land, twee personen werden gezocht door de politie, nog twee aanwezigen hadden een mes bij, en er waren ook twee minderjarige meisjes zonder meerderjarige begeleider aanwezig. Er was een vrouw aanwezig die beweerde stille vennoot te zijn in de zaak. Zij was op het moment van de controle aan het werk zonder dat dit aangegeven was. Ook was er een man die de taken van portier uitvoerde, zonder dat werk aan te geven en zonder in het bezit te zijn van een diploma private bewaking. Er werden zowel in het café, bij een klant als bij de vermeende stille vennoot drugs aangetroffen. In de kelder van de zaak, die ook gebruikt werd als vestiaire en toegankelijk was voor klanten, werden verdovende middelen gevonden. Een swipetest in de toiletten was positief op restanten van cocaïne, waaronder op een toiletbril.

De vaststellingen van de politie tonen duidelijk aan dat het café voor ernstige overlast in de buurt zorgt en dat druggebruik hier toegelaten wordt. Een sluiting van één maand is noodzakelijk om de leefbaarheid in de buurt te verbeteren, druggebruikers te ontmoedigen en de uitbaters of pandeigenaars de kans te geven maatregelen te nemen tegen de illegale praktijken.

Tijdelijke sluitingen

De strijd tegen drughandel is één van de topprioriteiten van het college. Het bestuur wil de gezondheid en levenskwaliteit van alle burgers in de stad vrijwaren. Drugs dealen verstoort bovendien ernstig de openbare veiligheid en rust. Daarom bevestigde het college het besluit van de burgemeester om het café, volgens artikel 9bis van de Drugwet, tijdelijk te sluiten.

Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever