Sluiting drankgelegenheid Pijlstraat wegens drughandel

Op 7 december 2022, over deze onderwerpen: War on drugs

Het college bevestigde op vrijdag 2 december het besluit van de burgemeester om een café in de Pijlstraat te sluiten voor een periode van zes weken tot en met maandag 16 januari 2023 wegens herhaaldelijke illegale feiten.

Tijdens een gecoördineerde actie op 5 november ging de politie over tot een controle van een café in de Pijlstraat. Ze stelde meerdere inbreuken vast en er werden verschillende processen-verbaal opgesteld. Zo werd er onder andere een klant op heterdaad betrapt bij het verkopen van cannabis, crack en cocaïne vanop het terras, de drugs zelf had hij verstopt in het rolluik dat grenst aan het terras. Verder werden er in en rond het café verschillende drugs aangetroffen en was binnen de geur van cannabis duidelijk waar te nemen. Bovendien vond een drugshond een zakje cannabis verstopt tussen het houtwerk van een deurstijl ter hoogte van de toiletten. Ook was onder drie tafels duct tape geplakt, wat volgens de politie wijst op een manier om drugs te verbergen. De drankgelegenheid werd gerechtelijk verzegeld. ​

In het verleden waren er in de omgeving van deze zaak al feiten vastgesteld met betrekking tot openbare dronkenschap, opzettelijke slagen en/of verwondingen, verkoop van verdovende middelen en het niet bezitten van geldige identiteitsdocumenten.

De vele meldingen van overlast in de Pijlstraat, een straat die grenst aan het De Coninckplein, alsook de vaststellingen van de politie, wijzen op drughandel en bevestigen het gegeven dat het café gekend is als drugverkooppunt. Drugzoekers vinden duidelijk hun weg naar het café om aan verdovende middelen te geraken en/of deze te gebruiken. Dit heeft een negatieve impact op de buurt. De druggerelateerde praktijken geven aanleiding tot verstoring van de openbare veiligheid en rust. Een sluiting van zes weken is noodzakelijk om de openbare veiligheid in de buurt te garanderen en druggebruikers, -kopers en/of -verkopers te ontmoedigen.

Tijdelijke sluitingen

De strijd tegen drughandel is een van de prioriteiten van het college. Het bestuur wil de gezondheid en levenskwaliteit van alle burgers in de stad vrijwaren. Druggerelateerde praktijken verstoren bovendien ernstig de openbare veiligheid en rust. Daarom bevestigde het college het besluit van de burgemeester om de inrichting, volgens artikel 9bis van de Drugwet, tijdelijk te sluiten.

Bart De Wever - Burgemeester