Sporting A bevraagt sportclubs

Op 21 april 2020, over deze onderwerpen: Sport

Ook sportclubs zijn getroffen door de coronacrisis. Om de ondersteuningsmaatregelen van de stad goed af te stemmen op de noden van die clubs, zal Sporting A de 361 erkende Antwerpse sportclubs schriftelijk bevragen. In die bevraging wordt ook gepolst naar de creatieve ideeën van de clubs. Die kunnen anderen immers inspireren om deze moeilijke periode door te komen.

De stad Antwerpen telt 361 erkende sportclubs. “Het Antwerpse sportlandschap is heel divers met bijvoorbeeld kleine, maar ook grote clubs in veel verschillende sporten”, verduidelijkt schepen voor sport Peter Wouters. “Met deze bevraging willen we dan ook peilen naar de verschillende noden van de diverse clubs. Samen met de districten kunnen we dan naar oplossingen zoeken.”

In de bevraging peilt Sporting A ook naar acties en initiatieven die de clubs zelf al hebben uitgewerkt. “We weten dat er bij de clubs verschillende creatieve ideeën leven. Die kunnen dan als inspiratie dienen voor andere sportclubs en verenigingen”, zegt schepen Wouters.

Steunmaatregelen voor sportclubs

De stad Antwerpen werkte al een aantal steunmaatregelen voor sportclubs uit naar aanleiding van de coronacrisis. Zo moeten ze geen huur of concessievergoeding betalen tijdens de sluitingsperiode plus één maand. En kunnen ze ook een afbetalingsplan aanvragen voor de kosten vanaf zes maanden voor de crisis.

Sporting A onderzoekt samen met de districten en het sportlandschap nog andere maatregelen om de sportclubs door deze moeilijke periode te helpen. Daar kunnen de resultaten van de enquête ook bij helpen.

Onderhoudswerken aan infrastructuur

Ondertussen worden de nodige herstellingen en onderhoudswerken uitgevoerd in de stedelijke zwembaden en sporthallen. Die gebeuren normaal tijdens de jaarlijkse zomersluitingen. Ook de jaarlijkse regeneratie van de sportterreinen werd vervroegd opgestart. Tijdens de regeneratie worden de grasvelden hersteld en mogen ze niet betreden worden.

“Als de Nationale Veiligheidsraad de voorwaarden vastlegt en het licht op groen zet, kunnen we het georganiseerd sporten snel opnieuw opstarten”, zegt schepen Peter Wouters. “Ook dat is belangrijk voor onze sportclubs. Want onze sportinfrastructuur zal zoveel mogelijk klaar staan. Verschillende sportclubs hebben hun tornooien of andere evenementen op het einde van het seizoen moeten uitstellen. Die kunnen dan als het mogelijk is bijvoorbeeld in de zomer plaatsvinden. Dat is niet alleen financieel noodzakelijk voor de clubs, maar ook belangrijk voor het werven van nieuwe leden.”

Verantwoordelijke schepen: Peter Wouters, schepen voor sport