Sporting A ondersteunt Antwerpse sportwereld tijdens coronamaatregelen

Op 15 mei 2020, over deze onderwerpen: Sport

De coronacrisis heeft een grote praktische én financiële impact op de hele sportwereld. Vandaag besliste de stad Antwerpen om de getroffen actoren te ondersteunen. Zo moeten bijvoorbeeld sportclubs geen huur betalen voor stedelijke infrastructuur tijdens de coronasluiting en wordt het jaarabonnement voor de stedelijke zwembaden verlengd met de duur van de sluiting. Bovendien zet Sporting A ook extra initiatieven op om zo veel mogelijk Antwerpenaars aan het bewegen te houden. Om daar nog beter op te kunnen inzetten, lanceert ze een bevraging bij haar burgers.

Sinds midden maart hebben de Antwerpse sportclubs hun werking tijdelijk moeten stopzetten en zijn de stedelijke zwembaden, sporthallen en openluchtsportlocaties gesloten. De Antwerpse Sportweken tijdens de paasvakantie en de lessenreeksen van Sport en Beweeg Mee werden alvast tot en met juni geannuleerd. “Dit heeft een grote praktische en financiële impact voor alle betrokkenen”, zegt schepen voor sport Peter Wouters. “Het is dan ook belangrijk dat we binnen onze mogelijkheden al onze partners door deze crisis helpen. Daarom heeft het Antwerpse schepencollege beslist om de getroffen partijen zo goed als mogelijk te ondersteunen.”

Ondersteuning voor sportclubs

De Antwerpse sportclubs krijgen geen factuur voor de huur van stedelijke sportinfrastructuur voor de periode van de coronasluiting. Verder mogen clubs hun concessievergoeding voor de periode van de coronamaatregelen plus een extra maand laten vallen. Ten slotte kunnen clubs die het financieel moeilijk hebben, uitstel vragen voor de afbetaling van hun schulden aan de stad voor de periode vanaf zes maanden vóór de ingang van de coronamaatregelen. Ook voor de afbetaling van hun schulden met betrekking tot het leningfonds is dat het geval.

Via de afdeling sportclubondersteuning wordt er bovendien advies gegeven aan sportclubs (én topsporters) om zich zo goed mogelijk door deze periode te slaan.

Ondersteuning voor klanten Sporting A

Wie stedelijke sportinfrastructuur gereserveerd had tijdens de coronamaatregelen en deze ook al had betaald, krijgt de huurkost terugbetaald. Dat is ook het geval voor de deelnemers van het door corona geannuleerde sportaanbod (sportkampen, lessenreeksen…) en voor de kosten voor gereserveerd sportmateriaal bij de Sporting A-uitleendienst. De uitleendienst heeft tijdens de noodgedwongen sluiting trouwens zijn sportmateriaal gratis ter beschikking gesteld aan Antwerpse jeugdcentra en -opvanghuizen. De houders van een jaarabonnement voor de stedelijke zwembaden zien hun abonnement dan weer verlengd voor de volledige periode van de sluiting.

Ondersteuning voor partners van Sporting A

Voor de partners waarmee Sporting A samenwerkt om sport te kunnen aanbieden, werkt de stad een compensatieregeling uit waarbij maximum 50% van de bewezen kosten vergoed zullen worden. Met de organisatoren van sportevenementen wordt van zodra er meer duidelijkheid is een aangepaste kalender opgemaakt in samenwerking met de sector.

Extra initiatieven voor sportieve burgers tijdens coronacrisis

Ook tijdens deze crisis blijft het voor de gezondheid meer dan ooit belangrijk om te bewegen en sporten. “Sinds de afkondiging van de maatregelen zijn er een enorm aantal Antwerpenaars aan het sporten gegaan. Sterker nog: er zijn nog nooit zoveel wandelaars, lopers en fietsers geweest dan nu. Dat willen we verder aanmoedigen”, zegt schepen Peter Wouters.

Sporting A heeft heel wat extra initiatieven op touw gezet om zoveel mogelijk Antwerpenaars aan het sporten te krijgen of te houden. Naast sport- en beweegtips voor kinderen of mensen die thuis aan de slag willen gaan, wordt er ook werk gemaakt van een online-lessenaanbod en worden er heel wat goede voorbeelden uit de sportsector gedeeld.

Om nog een beter zicht te krijgen op de sportieve noden, motivaties en drempels van de meerderjarige Antwerpenaars, heeft Sporting A een bevraging opgesteld. Zowel ervaren sportievelingen als mensen die tijdens de crisis zijn beginnen sporten, kunnen de bevraging vinden op www.sportingA.be. Klik hier voor de rechtstreekse link. Met de resultaten zal Sporting A samen met de sportverenigingen projecten uitwerken om mensen tijdens en na de crisis te kunnen blijven motiveren om te sporten.

Verantwoordelijke schepen: Peter Wouters, schepen voor sport