Stad Antwerpen en Antwerpse diamantsector hernieuwen samenwerkingsovereenkomst

Op 4 maart 2020, over deze onderwerpen: Diamant

Vandaag bracht de nieuwe schepen voor diamant Peter Wouters een bezoek achter de schermen van de Antwerpse diamantsector. Na een korte toelichting over de sector door AWDC CEO Ari Epstein bezocht hij onder meer HRD Antwerp, Diamond Office en een slijperij. Na het bezoek werd de nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en het Antwerp World Diamond Centre ondertekend.

Antwerpen is het belangrijkste handelscentrum voor diamant wereldwijd. In het nieuwe bestuursakkoord van de stad staat duidelijk de ambitie om dat zo te houden. Daarom hernieuwde de stad vandaag haar samenwerkingsovereenkomst met het Antwerp World Diamond Centre (AWDC), koepelorganisatie van de Antwerpse diamantsector.

De focus van de samenwerkingsovereenkomst ligt op compliance (werken in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving) en transparantie - in alle schakels van de waardeketen van diamant - want dat is een van de aspecten waarmee Antwerpen zich onderscheidt van de andere handelscentra. Ook innovatie en technologie zijn speerpunten in de samenwerkingsovereenkomst, om ervoor te zorgen dat de Antwerpse diamantbedrijven klaar zijn voor de toekomst. Tot slot wil de stad werk maken van een aangename, aantrekkelijke en vooral ook veilige diamantwijk. De wijk moet een weerspiegeling worden van het belang dat de diamantsector heeft op internationaal niveau én voor de stad.

“De stad Antwerpen en het AWDC werken al jaren erg goed samen”, aldus schepen Peter Wouters. “Ter uitvoering van het nieuwe bestuursakkoord hebben we zonet deze nieuwe samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Diamant is naast een cruciale economische stuwmotor voor de stad Antwerpen en Vlaanderen ook een belangrijke USP in de internationale Antwerpse citymarketing. Een goede samenwerking tussen de stad en de sector is dan ook cruciaal!”

De nieuwe samenwerkingsovereenkomst geldt van januari 2020 tot december 2025.

Verantwoordelijke schepen: Peter Wouters, schepen voor diamant