Stad Antwerpen geeft bezoekers persoonlijke reistips van locals via innovatieve chatbot Ask Antwerp

Op 17 april 2018, over deze onderwerpen: Technologie en innovatie, Toerisme

Tijdens een citytrip zijn bezoekers steeds meer en meer op zoek naar een unieke en persoonlijke beleving. Visit Antwerpen komt tegemoet aan deze trend en lanceert Ask Antwerp, een chatbot die bezoekers en bewoners met elkaar in contact brengt. Via deze chatrobot binnen Facebook Messenger kunnen bezoekers alle mogelijke vragen stellen aan locals, die dan hun favoriete adressen en tips kunnen delen. Zo ontvangt de bezoeker een snel, persoonlijk en authentiek antwoord op zijn vragen.

Bezoekers van Antwerpen hebben verschillende wensen. Zo willen ze de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal zien, het MAS bezoeken en de lokale sfeer opsnuiven. Maar ze zijn ook op zoek naar de beste frietjes of chocolade, het zonnigste terras of dat ene geheime plekje dat enkel échte Antwerpenaars kennen. Dit zijn vragen die de medewerkers van Visit Antwerpen via de balies op de Grote Markt en in het station Antwerpen-Centraal vlot beantwoorden. Maar wanneer een bezoeker in het Middelheimpark staat en wil weten waar hij in de buurt een gezellige koffiebar kan vinden, dan is Ask Antwerp een snel en handig hulpmiddel.

Schepen Koen Kennis: “Hoewel we vandaag al heel wat Antwerpenaars hebben die spontaan informatie geven aan toeristen op straat, is de Ask Antwerp chatbot een heel goede aanvulling hierop. Via de chatbot wijzen onze locals bezoekers graag de weg naar die ene mooie boekenwinkel of naar die bakker waar ze de beste speculaas verkopen. Met de lancering van Ask Antwerp tonen we aan dat we een innovatieve stad zijn die erg gesteld is op haar bezoekers.”

Persoonlijke service

Via Ask Antwerp kan de bezoeker alle mogelijke vragen stellen. Zodra er een vraag wordt gelanceerd, selecteert de chatbot vijf willekeurige locals uit een netwerk van trotse Antwerpenaars waarmee de stad samenwerkt. Wanneer een local de interactie aangaat, komt hij of zij binnen de ‘Ask Antwerp’-omgeving in contact te staan met de bezoeker.

De toepassing zorgt er voor dat bezoekers ook geholpen worden buiten de kantooruren. Op elk moment van de dag, op feestdagen of zelfs als ze onderweg zijn naar Antwerpen, kunnen ze een antwoord op hun vragen krijgen.

Tips van echte Antwerpenaars

Voor het beantwoorden van al deze vragen zette Visit Antwerpen een netwerk op van enthousiaste Antwerpenaars die de stad door en door kennen en hun favoriete plekjes en tips graag delen. Op die manier biedt Visit Antwerpen bezoekers een oplossing om heel snel een authentiek antwoord op hun vragen te vinden. Zo beleven ze de stad op een heel persoonlijke en unieke manier en halen ze het maximum uit hun verblijf.

Ondertussen zijn er al bijna 100 locals die zich op vrijwillige basis beschikbaar stellen voor de bezoekers van de stad. Een netwerk dat zich zal blijven uitbreiden.

Via de toeristische sector wordt de toepassing nu geleidelijk naar de bezoekers gelanceerd en vanaf de zomer zullen grote promocampagnes volgen.

Op deze manier maakt Visit Antwerpen de stad nog toegankelijker voor bezoekers. De tijd dat een bezoeker soms wat tijd verloor op zoek naar een goed restaurant of die ene plek die ze vooraf zagen op Instagram, is in Antwerpen voorbij.

 

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor toerisme

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is