U bent hier
Stad Antwerpen lanceert stadsmarketingfonds

De stad Antwerpen lanceert een nieuw initiatief voor de internationale marketing van de stad: het stadsmarketingfonds. Met dit fonds zal de stad projecten uit de samenleving die bijdragen aan de internationale promotie van Antwerpen kunnen ondersteunen.
Stadsmarketingfonds
Dankzij het stadsmarketingfonds kan de stad Antwerpen organisaties ondersteunen die een interessant project hebben dat kan bijdragen aan het (inter)nationale imago van de stad. Gezamenlijk engagement is daarbij het uitgangspunt. Alle organisaties, zowel uit Antwerpen als daarbuiten, kunnen een project indienen. Dat gaat van evenementen, communicatie-initiatieven tot congressen. Een professionele jury, bestaande uit de stadssecretaris, twee bedrijfsdirecteurs van de stad Antwerpen, twee privé-partners en een extern jurylid, adviseert over de aanvragen. De geselecteerde projecten komen in aanmerking voor financiële ondersteuning.
Samenwerking centraal
“Het stadsmarketingfonds stimuleert initiatieven die Antwerpen sterker op de kaart zetten op een positieve manier”, zegt burgemeester Bart De Wever. “Door duurzame samenwerkingen aan te gaan met externe partners kunnen we als stad nog meer inzetten op internationale promotie en kansen geven aan atypische projecten.” Antwerpse organisaties zijn alvast enthousiast over het initiatief. “Het stadsmarketingfonds zie ik als de uitnodiging om mee na te denken over de stad en mee de schouders eronder te zetten” zegt Bart De Baere, directeur van het M HKA. "Het marketingfonds geeft duidelijk blijk van de open houding van stad Antwerpen in haar zoektocht naar innovatieve marketinginstrumenten om haar troeven zowel in eigen als in het buitenland te promoten" aldus Tom Le Clef, horecaondernemer en medeoprichter van Chestnote. Volgens Pieter Leuridan, manager Routeplan van Voka, moet het stadsmarketingfonds “nieuwe projecten triggeren die originaliteit, lef en internationale ambitie tonen.”
Internationale stadsmarketing
Al sinds 2015 werkt de stad Antwerpen met ‘Atypisch Antwerpen’ aan de internationale marketing van de stad. Doel is om Antwerpen te profileren als een aantrekkelijke bestemming voor potentiële bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten. Om deze profilering kracht bij te zetten werkt de stad samen met een groot aantal Antwerpse organisaties zoals musea, startups, hoger onderwijsinstellingen, de bedrijfswereld en toeristische partners. In het kader van Connect2Antwerp wisselen zij op vaste basis informatie uit en zetten ze in op gezamenlijke communicatie. Met het stadsmarketingfonds zet de stad Antwerpen een stap verder in deze samenwerking.
Project indienen
Het stadsmarketingfonds is vanaf nu actief. Dit najaar zal de jury voor het eerst samenkomen om advies uit te brengen over de ingediende projecten. Organisaties die een project willen indienen vinden alle informatie op www.antwerpen.be. Klik hier voor de rechtstreekse link.
Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever