Stad blikt terug en kijkt vooruit na 1 jaar Atypisch Antwerpen

Op 12 mei 2016

In het voorjaar van 2015 startte de stad met ‘Atypisch Antwerpen’, een campagne om Antwerpen internationaal op de kaart te zetten. Een jaar later blikt de stad terug op de belangrijkste realisaties én kijkt ze vooruit naar wat de toekomst brengt. In dat kader lanceerde de stad op 11 mei een virtual reality film als nieuwe marketingtool die Antwerpen op originele wijze in 360 graden toont.

Op het netwerkevenement Connect2Antwerp kwamen vandaag partners en stakeholders van de stad samen in het hoofdkwartier van Born in Antwerp. Tijdens sofagesprekken werd er stilgestaan bij wat er momenteel gaande is in de Scheldestad op het vlak van congressen, film, huisstijl en ambassadeurschap. Ook de resultaten van een internationaal onderzoek naar de huidige beeldvorming van Antwerpen werden voorgesteld.

‘Atypisch Antwerpen’ wordt gebruikt voor de positionerende communicatie van de stad Antwerpen. De campagne zette de stad Antwerpen en haar evenementen al in de kijker in de luchthavens, het station Antwerpen-Centraal en Brussel-Zuid en in de buurlanden. Ook vonden er missies en werkbezoeken plaats en werd met Connect2Antwerp een breed netwerk van partners en stakeholders opgezet. Antwerpen had bovendien een insert in The Forecast van het internationale mediabedrijf Monocle. Recent werd ook Born in Antwerp gelanceerd dat nog tot 2 oktober creatief talent in de kijker plaatst.

In de toekomst blijft de stad daarop verder gaan. Ook gaat ze verder onderzoeken hoe ze Antwerpen kan positioneren als shoppingstad in Noord-Frankrijk en Duitsland. Daarnaast wordt werk gemaakt van een internationale persstrategie en een kader om het merk stad Antwerpen aan andere merken te kunnen verbinden. Hieronder vindt u een overzicht.

‘Atypisch Antwerpen’ vandaag

De stad Antwerpen is vandaag duidelijk aanwezig in de luchthavens van Zaventem en Charleroi en bezoekers worden ook op de luchthaven van Deurne en in het internationale treinstation Brussel-Zuid ‘Atypisch’ verwelkomd.

‘Atypisch Antwerpen’ wordt ingezet ter versterking van een aantal stedelijke evenementen die in onze buurlanden worden gepromoot, zoals De Reuzen, Winter in Antwerpen en recent Born in Antwerp. Winter in Antwerpen werd deze winter ook versterkt met een pop-upstore in de Stadsfeestzaal waar ‘Atypisch Antwerpen’-producten verkocht werden.

Ook shoppen in Antwerpen, de Antwerpse mode en de winkelzondagen werden het voorbije jaar versterkt met ‘Atypisch Antwerpen’-communicatie. Zo was er vorige zomer een enorme werfdoek op de hoek van de Kammenstraat en de Nationalestraat en in het najaar een reuzebanner in het station Antwerpen-Centraal.

Uitgebreide mediaplannen richten zich op Vlaanderen, Wallonië en Nederland.

Het prestigieuze internationale mediabedrijf Monocle lanceerde in december zijn jaarlijkse The Forecast met focus op inzichten en trends voor 2016. In deze editie zat een aparte insert over Antwerpen waarin ingezoomd werd op de mogelijkheden en opportuniteiten van de stad. Met een oplage van 80 000 exemplaren kende Monocle een wereldwijde verspreiding.

Connect2Antwerp werd opgestart. Dit brede netwerk van partners en stakeholders zorgt dat het verhaal van Antwerpen samen geschreven wordt. Het verhaal van (inter)nationale stadspromotie is er immers niet een van de stad alleen. In 2015 werden binnen Connect2Antwerp vier multistakeholder-projecten opgestart: Antwerp Partnerships, Antwerpen Congresstad, Antwerp Landmarks en Antwerp Ambassadors. Door middel van workshops rond deze thema’s werden de kennis en expertise van de stakeholders ingezet om Antwerpen internationaal op de kaart te zetten.

Born in Antwerp werd recent gelanceerd en zet het creatieve talent in de stad een jaar lang in de kijker.

Atypisch Antwerpen: de vooruitzichten voor 2016

De stad gaat inzetten op een internationale persstrategie. Het internationaal gekende publicrelations-bedrijf Weber Shandwick werkt daar momenteel aan.

De stad onderzoekt hoe Antwerpen als shoppingstad kan gepositioneerd worden in Noord-Frankrijk en Duitsland.

Er wordt een kader voor licensing uitgewerkt. Het kan immers een win-win zijn om het merk stad Antwerpen aan een ander merk te verbinden.

Ook op het vlak van missies en werkbezoeken zit de stad niet stil. Na de werkbezoeken aan Ludwigshafen, Rotterdam, Maastricht en New York en de missie naar Shanghai en Singapore, staan er een VOKA-missie naar Israël, het World Cities Summit Mayors Forum in Singapore en een nieuwe missie naar Seoel en Shanghai op stapel.

Connect2Antwerp zal in 2016 voortborduren op de opgestarte projecten en bijeenkomsten die in 2015 plaatsvonden.

Nog tot 2 oktober zet Born in Antwerp creatief talent in de kijker met tal van activiteiten.

Er wordt een fanlogo van de stad Antwerpen gelanceerd waarmee stakeholders en ambassadeurs aan de slag kunnen om 'Atypisch Antwerpen' mee op de kaart te zetten. Het logo kan gepersonaliseerd worden en de stakeholder kan de kleur aanpassen naar wens.

Resultaten onderzoek

De stad liet een onderzoek uitvoeren bij een steekproef van 13 198 respondenten uit Antwerpen, de rest van België (alle provincies) en regio’s in Luxemburg, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Daaruit blijkt dat

wanneer gevraagd wordt naar de favoriete stad Antwerpen op een derde plaats komt als meest favoriete stad (na Brugge en Brussel);

vooral Duitsers en Nederlanders Antwerpen als meest favoriete stad zien;

95% van de mensen die Antwerpen voldoende kennen, aanraden om de stad  te bezoeken;

de top 3 van troeven voor alle landen de volgende is: shoppen, kunst en cultuur en verbondenheid met het water;

bijna 60% van de Belgische en Nederlandse respondenten minstens naar één evenement of tentoonstelling geweest zijn in Antwerpen.

Antwerpen in 360 graden

Thema van de netwerkavond was ‘360 graden externe stadsmarketing’. Onder die noemer werd ook een gloednieuwe virtual reality film van Antwerpen gelanceerd. Door middel van een virtual reality bril kan iedereen Antwerpen zo op vier minuten beleven in 3D en met 360 graden zicht. Maar ook zonder bril kan u van de film genieten. Niet in 3D, maar nog steeds met een unieke ‘360 graden’-beleving. Door het toestel te draaien, kijkt u rond op de locaties. Zestien locaties passeren de revue en geven een uniek zicht op de stad. De film vormt zo een perfect visitekaartje voor potentiële bewoners, bezoekers, ondernemers of studenten. Hij is te bekijken via de speciaal ontwikkelde app ‘Atypical Antwerp’, die gratis te downloaden is in de Google Play Store en iOS App Store. Hij is beschikbaar in het Nederlands en het Engels.

Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is