Stad viert 25 jaar Straatvrijwilligers

Op 2 maart 2024, over deze onderwerpen: Senioren, Stads-en buurtonderhoud

Op zaterdag 2 maart, start van de Week van de Vrijwilliger, vierde stad Antwerpen het 25-jarige bestaan van Straatvrijwilligers. Al een kwarteeuw lang gaan deze vrijwilligers op pad om straten en pleinen mooi en proper te houden. Tijdens een jubileumfeest en receptie werden ze allemaal bedankt voor hun inzet. Antwerpenaren die al meer dan 20 jaar Straatvrijwilliger zijn, kregen een pentekening cadeau.

Om de vele Straatvrijwilligers te bedanken voor hun jarenlange inzet nodigde stad Antwerpen hen uit voor een receptie. Staatvrijwilligers die zich al meer dan 20 jaar inzetten voor een propere buurt werden extra gehuldigd tijdens een jubileumfeest en kregen een ingekaderde pentekening van het stadhuis.

Raoul en Anne-Marie, al 25 jaar Straatvrijwilliger: “Twee keer per week halen we zwerfvuil op, en ook onze hond Omelette gaat mee. Die is getraind om afval op te rapen. We krijgen veel complimenten van mensen. En er zijn zelfs buren die me even binnenvragen voor een tas koffie.”

Schepen voor samenlevingsopbouw Karim Bachar: “Straatvrijwilligers maken onze stad aangenamer om in te wonen. Bovendien zijn ze dikwijls heel betrokken bij hun buurt en aanspreekbaar voor buurtbewoners. Daar zijn we enorm fier op. We zetten hen dan ook graag in de bloemetjes en bedanken hen voor hun jarenlange inzet.”

Vrijwillig op pad

Antwerpen telt meer dan 4700 Straatvrijwilligers. Ze gaan alleen of in groep op pad, ruimen zwerfvuil op en melden sluikstort aan de stad. Ze kiezen zelf waar, wanneer en hoe dikwijls ze dat doen.

De stad verzekert alle Straatvrijwilligers tegen ongevallen en geeft hen materiaal zoals een grijper, rode vuilniszakken, handschoenen en fluohesjes. Kinderen onder de 16 jaar krijgen aangepast materiaal. Wie intensief aan de slag gaat, krijgt extra materiaal zoals een borstel en vuilnisblik.

Schepen voor stads- en buurtonderhoud Els van Doesburg: “We hebben zoveel aandacht voor zij die onze straten smerig achterlaten dat we soms vergeten dat er, gelukkig, véél meer mensen zijn die het wel goed doen. Die onze stad mee proper houden en zich ongelooflijk inspannen om van Antwerpen een frisse en mooie plek te maken. Onze Straatvrijwilligers zijn een voorbeeld voor ons allen. Hun werk is een krachtig signaal naar diegenen die zwerfvuil of sluikstort achterlaten. Onze medewerkers van stadsreiniging dragen de Straatvrijwilligers dan ook op handen en ik ook!”

Meer dan alleen afval opruimen

Straatvrijwilligers praten tijdens hun werk met buurtbewoners, passanten en medewerkers van de stad. Zo worden ze zichtbaar in de buurt, creëren ze betrokkenheid en stimuleren ze anderen om de buurt mee proper te houden.

Straatvrijwilliger Saban Yelkenci: “Ik ga op zondag als Straatvrijwilliger samen met mijn zoon op ronde. Terwijl we afval opruimen praten we over school en over het leven. We proberen ook met voorbijgangers te praten. Zo kunnen we ons Nederlands extra oefenen en leren we bij over de Belgische cultuur.”

Veel van hen gaan in duo of in groepjes op pad, of doen mee met specifieke opruim- en poetsacties in parken, speelpleinen en natuurgebieden.

Burgers die Straatvrijwilliger willen worden, kunnen zich registreren via www.antwerpen.be/straatvrijwilligers.

Week van de Vrijwilliger

Het feest voor Straatvrijwilligers luidt de start in van de Week van de Vrijwilliger, een initiatief van het Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk. Ook in Antwerpen bedanken talloze organisaties hun vrijwilligers voor hun inzet. Stad Antwerpen steunt dit initiatief met inspiratie en advies voor lokale verenigingen.

Karim Bachar - Schepen bevoegd voor gelijke kansen, integratie en inburgering en samenlevingsopbouw

Els van Doesburg - Schepen bevoegd voor wonen, groen, dierenwelzijn, stads- en buurtonderhoud, en gezondheids- en seniorenzorg