Stad zet Antwerpse handelaars en horeca in de kijker op IkKoopAntwerps.be

Op 8 april 2020, over deze onderwerpen: Horeca, Middenstand, Toerisme

Via de website IkKoopAntwerps.be kan iedereen vanaf vandaag online kopen bij bijna 400 Antwerpse handelaars en horecaondernemers en hen op deze manier door de coronacrisis helpen. Naast winkels staan op het onlineportaal ook horecazaken die take-away aanbieden. De lancering van het webportaal wordt ondersteund door een campagne op sociale media, radio en televisie.

Door de maatregelen in het kader van de coronacrisis zien veel winkels en horecazaken een aanzienlijk deel van hun omzet wegvallen. Verschillende middenstandsorganisaties en ondernemers namen het initiatief om websites op te zetten die online kopen in Antwerpen promoten. De stad bundelt deze initiatieven nu op www.ikkoopantwerps.be. Bewoners en shoppers kunnen er van thuis uit aankopen doen, take-away bestellen of cadeaubons aanschaffen.

Schepen voor middenstand Koen Kennis: “Dit initiatief werkt in twee richtingen. De Antwerpenaar heeft z’n winkels nodig, en de winkels hebben de Antwerpenaar nodig. Hetzelfde geldt voor de horeca. In afwachting van een terugkeer naar de normaliteit maken we van IkKoopAntwerps.be het drukste marktplein van ‘t stad. Een marktplein met nu al bijna 400 aanbieders.”

Luc Decraene, zaakvoerder van bloemenzaak De Groene Oase: “Dankzij onze onlineverkoop kunnen wij op dit moment het hoofd boven water houden. Nogal wat mensen groeten elkaar nu met een boeket, dat we met de fiets langsbrengen. Contact houden is belangrijk - ook voor ons met de klanten.”

Nico Volckeryck, regiodirecteur Groot-Antwerpen NSZ - Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen: “Heel veel zaken overleven nu al door online te gaan. IkKoopAntwerps.be kan hen daarbij zeker helpen. Willen we na de coronacrisis nog genieten van onze horeca en zelfstandigen, moeten we ze nú steunen door op hun webshops te kopen.”

Ann Ieven, projectmanager retailfederatie Comeos: “Een gevarieerd winkelaanbod is belangrijk voor de leefbaarheid van elke stad. Dat geldt zeker voor Antwerpen, met zijn bovenlokale aanbod. Daarom is het zo belangrijk dat onze ondernemers deze crisis doorkomen.”

Carl Van Dyck, directeur Unizo provincie Antwerpen: “IkKoopAntwerps.be kan voor veel zaken een levenslijn zijn in deze bijzondere omstandigheden. Als we hierdoor de Antwerpenaar opnieuw in contact kunnen brengen met zijn lokale winkelier, is dit een win-winsituatie.”

Davy Brocatus, voorzitter Horeca Antwerpen: ”Als alle sinjoren nu gaan shoppen op IkkoopAntwerps.be, vinden we elkaar na de crisis zeker terug aan tafel of aan de toog. Maar dan in ’t echt!’”

IkKoopAntwerps.be is een initiatief van de stad Antwerpen in samenwerking met NSZ - Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, Comeos, Unizo provincie Antwerpen en Horeca Antwerpen. Winkels en horecazaken uit Antwerpen en districten die zich ook willen registreren, kunnen dat doen via www.ikkoopantwerps.be. De campagne zal rekening houden met de looptijd van de maatregelen van de Nationale Veiligheidsraad.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor middenstand