Trendy shoppen en genieten tijdens het gezelligste weekend in Antwerpen

Op 27 september 2016, over deze onderwerpen: Economie & Werk, Toerisme

Zondag 2 oktober is opnieuw een winkelzondag. Bovendien is er dat weekend in de Antwerpse binnenstad nog heel wat meer te beleven. Er is de eerste editie van Antwerp Fashion Weekend, de start van het culinaire evenement Smaakmeesters, de feestelijke heropening van het Museum Plantin-Moretus en het slotweekend van het creatieve festival Born in Antwerp. Zo biedt de stad Antwerpen opnieuw voor elk wat wils.

De Antwerpse winkelzondagen bestaan ondertussen twee jaar en lokken heel wat shoppers naar het toeristische centrum van de stad. De stad zet hierbij samen met de handelaarsverenigingen en de winkels in op beleving. Zo staat de winkelzondag van 2 oktober in het teken van mode, met activiteiten die zowel fashionista’s als het grote publiek aanspreken.

Sunday Shopday van Comeos

Zondag 2 oktober valt de Antwerpse winkelzondag samen met Sunday Shopday. Handelaars en steden in heel het land slaan dan de handen in elkaar om samen met Comeos, de federatie voor handel en diensten in België, iedereen een gezellige winkeldag te bezorgen. Op www.sundayshopday.be ontdekken nieuwsgierigen welke activiteiten of attenties ze mogen verwachten in hun favoriete winkels.

Antwerp Fashion Weekend
Op 1 en 2 oktober organiseert Antwerp Retail Shopping Promotion VZW voor het eerst het mode-evenement Antwerp Fashion Weekend. Zowel op zaterdag als op zondag wordt de Antwerpse binnenstad daarbij vanaf 13 uur als het ware omgetoverd tot één grote catwalk. Daarop tonen modellen -al dan niet al fietsend of op een skateboard- de collecties van de winkels en van jonge ontwerpers. Alle info over het Antwerp Fashion Weekend is te vinden op www.antwerpfashionweekend.be.

Smaakmeesters

Wie tussen al dat winkelen door graag even pauzeert, kan het komende weekend terecht bij meer dan 65 Antwerpse Smaakmeesters, van het Eilandje tot het Zuid, voor ambachtelijke proevertjes. Antwerpen verandert op zaterdag en zondag in één grote foodmarket. Iedereen kan dan proeven van de gerechtjes en drankjes van de Smaakmeesters, deelnemen aan workshops of de kneepjes leren van het vak van de grootste Antwerpse chefs. Krijg de smaak te pakken op www.smaakmeesters.be.

Happy Hours Noorderlijn

Om de handelaars in het werfgebied van de Noorderlijn te ondersteunen, vindt elke winkelzondag tussen 16 en 18 uur ‘Happy Hours Noorderlijn’ plaats. Wie winkelt op de De Keyserlei, de Meir en in de Jezusstraat krijgt bij de deelnemende winkels een korting of een extraatje bovenop zijn aankopen. Wie zichzelf een hele nieuwe garderobe wil aanmeten, loopt best eerst even langs de Teniersplaats. Tussen 16 en 18 uur geven professionele stylistes er gratis kleur- en stijladvies.

Shoppen, beleven en genieten
Koen Kennis, schepen voor toerisme, middenstand en mobiliteit: “Deze winkelzondag maakt nog maar eens duidelijk dat je voor een totaalbeleving in Antwerpen moet zijn. De vele horecazaken in Antwerpen en de stedelijke musea zijn er helemaal klaar voor. Wij kijken alvast uit naar een van de gezelligste weekends van heel het jaar. Met wat geluk is ook de zon van de partij!”

Gratis wifi

De gratis wifi van de stad laat bezoekers toe hun favoriete momenten meteen online te delen met hun vrienden en extra info op te zoeken. Iedereen kan surfen via de gratis wifi op de drukst bezochte plaatsen in Antwerpen, onder meer op de centrale winkelas die loopt over de De Keyserlei, de Leysstraat en de Meir tot aan de Boerentoren. Ook op het Koningin Astridplein, de Wapper, het Theaterplein, de Groenplaats, de Grote Markt, de Oude Koornmarkt, de Suikerrui en op het Steenplein is er gratis wifi. Een overzicht van alle locaties staat op www.visitantwerpen.be/detail/wifi. De wifi van de stad is beschikbaar onder de naam ‘_Antwerp Free Wi-Fi’.

Winkelhart blijft bereikbaar op een slimme manier

Het winkelhart van Antwerpen is bereikbaar met het openbaar vervoer. Bezoekers kunnen de park-and-rides aan de rand van de stad en de parkings in de stationsomgevingen en aan de rand van de kernstad gebruiken. De park-and-rides en parkings sluiten aan op trams die hen naar de binnenstad brengen. Wie met de wagen komt, volgt het best de parkeergeleiding om een plekje te vinden in een van de betaalparkings in het centrum van de stad. Op www.slimnaarantwerpen.be vinden bezoekers alle mobiliteitsinfo terug om Antwerpen te bereiken, en info over de werken in en rond de stad.

De website www.visitantwerpen.be biedt een overzicht van wat er in Antwerpen allemaal te beleven valt in het topweekend van 1 en 2 oktober.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor toerisme, middenstand en mobiliteit