Twee Antwerpse laureaten voor de Erfgoedprijs 2020

Op 14 juli 2021, over deze onderwerpen: Cultuur (+ erfgoed en toerisme)

Twee Antwerpse laureaten voor de Erfgoedprijs 2020

Kerkfabriek H.Paulus en Vrienden van het Brouwershuis vzw winnen elk 5000 euro.

Op vrijdag 16 juli bezoekt gedeputeerde Luk Lemmens de beide Antwerpse laureaten van de provinciale Erfgoedprijs 2020. Zij sleepten de trofee van laureaat in de wacht, goed voor een prijs van elk 5.000 euro. De winnaar, de afdeling Geel-Meerhout van Natuurpunt, kreeg zijn ereteken en prijs ter waarde van 10.000 euro op 10 mei. Nu zijn de laureaten aan de beurt.

Het onroerend erfgoed in onze provincie kan duidelijk rekenen op geëngageerde liefhebbers. Er werden elf dossiers ingediend. De meeste projecten worden gedragen door gedreven vrijwilligers. Uit deze kandidaturen selecteerde een vakjury een erepodium van drie projecten: één winnaar en twee laureaten. Beide laureaten worden elk bekroond voor een project in de stad Antwerpen.

Laureaten Erfgoedprijs 2020:

Antwerpen, Kerkfabriek H.Paulus: Een verhaal over ‘liefde, geloof en schoonheid’

Dit project zet een niet evident stukje erfgoed in de kijker vanuit een fascinerend internationaal perspectief: een neogotische kruisweg en zijn quasi identieke Engelse tegenhanger. De jury apprecieert sterk het grondige en unieke onderzoek dat voor dit project werd uitgevoerd. De tentoonstelling werd gerealiseerd in een knap en mooi concept, met blijvende impact, en werd uitgevoerd door gedreven vrijwilligers.

Luk Lemmens, gedeputeerde, licht toe: “Een verhaal dat leest als een detectiveroman, een verhaal dat begon met een banale ontdekking in de kerkarchieven, over een kopie van de kruisweg die zich in een Engelse kerk zou bevinden. Het was voor vrijwilliger Armand Storck de aanleiding om zich in dit verhaal vast te bijten. Resultaat: een prachtige tentoonstelling, een boeiend project en een blijvende ontsluiting van de geschiedenis van twee kruiswegen, één in Antwerpen en één in Hoar Cross (GB),  en het mooie omkaderende liefdes- en reisverhaal.”

Antwerpen, Vrienden van het Brouwershuis vzw: Herdenkingsjaar Gilbert Van Schoonbeke 2019

De jury looft de grote diversiteit en het grote bereik van dit project. De impact van de figuur van Gilbert Van Schoonbeke (1519-1556) op de stad werd zelfs over de landsgrenzen heen aan een divers publiek geopenbaard. Met dit project blijven de “vrienden” sensibiliseren rond het unieke verhaal van het Brouwershuis en de waterhuishouding in de stad.

Luk Lemmens, gedeputeerde, licht toe: “In 2019 kreeg de figuur van Gilbert Van Schoonbeke met recht en rede een prachtig verjaardagsfeest. Vorig jaar kende bevoegd minister Diependaele de langverwachte restauratiepremie toe voor Van Schoonbekes meest zichtbare erfenis in Antwerpen: het Brouwershuis. De vrienden van het Brouwershuis zetten al jaren hun schouders achter de herwaardering van dit erfgoed, met als resultaat deze prachtige bekroningen in 2019 en 2020. Ze verdienen dan ook terecht deze trofee.”

Jury Erfgoedprijs 2020 Provincie Antwerpen:

Mevr. Nele De Cuyper, diensthoofd Erfgoed, provincie Vlaams-Brabant

Ir. Abraham Rammeloo, directeur Arboretum Kalmthout

Dr. Tim Soens, hoogleraar Middeleeuwse en milieugeschiedenis, Centrum voor stadsgeschiedenis Universiteit Antwerpen

Dhr. Dimitri Stevens, adviseur religieus erfgoed, PARCUM vzw

EDITIE 2021

Erfgoedprijs 2021

Ook in 2021 organiseert de provincie Antwerpen een editie van de erfgoedprijs. Onroerend erfgoedprojecten gerealiseerd in de voorbije drie jaren, meer bepaald tussen 1 januari 2018 en 31 maart 2021, kunnen hun kans wagen. Je leest er alles over op www.provincieantwerpen.be/erfgoedprijs.

Beleidsverantwoordelijke: Luk Lemmens (N-VA), gedeputeerde bevoegd voor Erfgoed