Uitbater gezocht voor horecazaak in oranjerie en koetshuizen park Sorghvliedt

Op 27 mei 2020

AG VESPA zoekt gemotiveerde kandidaten om een horecazaak met terras uit te baten in de oranjerie en de twee koetshuizen in park Sorghvliedt in Hoboken.

De gerestaureerde koetshuizen zijn twee 18e-eeuwse beschermde gebouwen aan de hoofdingang van het park. Ze werden samen met kasteel Sorghvliedt opgetrokken en dienden als wagenhuis en stalling. De nabijgelegen oranjerie is een beschermd monumentaal pand dat enkele jaren geleden grondig gerenoveerd werd. Samen met het recent gerestaureerde kasteel en de belvedère bepalen ze het uitzicht van het park.

Voorzieningen

“De koetshuizen zijn in 2018 aan de buitenzijde gerestaureerd en worden casco ter beschikking gesteld. De toekomstige uitbater kan deze gebouwen dus naar eigen smaak inrichten. Over de volledige lengte van de koetshuizen en de breedte van de plantsoenen is een kasseizone van circa 250 m² die geschikt is voor gebruik als terras”, stelt de voorzitter van AG VESPA en schepen voor patrimonium Fons Duchateau.

De oranjerie werd volledig gerenoveerd, en ook ingericht. Ze heeft een licht interieur met mobiele toog, keukenblok, geluidsinstallatie, sanitaire voorzieningen, berging en een vestiaire. Er is bovendien een terraszone van 190m² met mooi uitzicht op het park en het kasteel.

Concessie van 9 jaar

Kandidaten hebben de mogelijkheid om een voorstel in te dienen voor de oranjerie en één koetshuis ofwel voor de oranjerie en twee koetshuizen, met bijhorende terraszone van 440m² in totaal. De concessie loopt voor een periode van negen jaar met de mogelijkheid om te verlengen met opnieuw negen jaar.

De nieuwe invulling moet het park opnieuw laten bruisen. Indien de coronamaatregelen het toelaten, is het de bedoeling dat de uitbater deze zomer al een duurzame en permanente horecagelegenheid voorziet in de oranjerie. Zo kunnen de Hobokenaren tijdens de zomermaanden net zoals andere jaren genieten van een terrasje in de schaduw van het gerestaureerde kasteel.

“In park Sorghvliedt is het heerlijk vertoeven. Wat echter nog ontbreekt is een gezellige plek om na een fijne wandeling te bekomen, een terrasje te doen of iets lekkers te eten. De oranjerie of de koetshuizen zijn hiervoor de ideale locatie. We hopen hiervoor snel kandidaten te vinden zodat het park een nieuwe trekpleister wordt”, besluit districtsburgemeester Kathelijne Toen.

Kandidaat-concessiehouders kunnen voor meer informatie terecht op www.agvespa.be, klik hier voor de rechtstreekse link. Daar staan ook de inschrijvingsdocumenten die ten laatste op vrijdag 10 juli om 14 uur ingediend moeten zijn op het volgende adres: AG VESPA, Paradeplein 25, 2018 Antwerpen.

Verantwoordelijke: Fons Duchateau, voorzitter AG VESPA