Uitreiking Erfgoedprijs 2019

Op 8 november 2019, over deze onderwerpen: Cultuur (+ erfgoed en toerisme)

In 2019 vond de tweede editie plaats van de vernieuwde Provinciale Erfgoedprijs. Daarin werd volledig gefocust op ons rijke onroerend erfgoed; een schat van monumenten, landschappen en archeologische sites. Met de prijs zet de provincie de rijke traditie van ondersteuning van het lokale erfgoedveld verder.

De 9 genomineerden worden nu bekend gemaakt. Welke winnaar en laureaten met de Erfgoedprijs 2019 naar huis gaan, weten we op 14 december tijdens de plechtige prijsuitreiking in het nieuwe Provinciehuis. De pers is hierop van harte uitgenodigd.

De deelnemers maken kans op een prijzenpot van 20.000 euro, de winnaar krijgt 10.000 euro en 2 laureaten worden beloond met elk 5.000 euro.

Het onroerend erfgoed in onze provincie kan duidelijk rekenen op geëngageerde liefhebbers. 20 organisaties dienden een dossier in, waarvan de meerderheid door heemkundige kringen of vrijwilligersverenigingen. Ook enkele erfgoedprofessionals waagden hun kans.

Uit deze kandidaturen selecteerde een vakjury 9 genomineerden (in alfabetische volgorde). We geven kort aan wat de jury waardeerde:

Antwerpen: AG Vespa: publiekswerking rond de restauratie van de Rubensportiek.

De jury waardeert de variëteit van activiteiten voor verschillende doelgroepen en hoopt dat de nominatie een stimulans kan zijn om voor toekomstige en lopende restauratieprojecten (zoals het stadhuis) gelijkaardige gevarieerde activiteiten op te zetten.

Antwerpen, Kerkfabriek Sint-Carolus-Borromeus: Rubens Re-Viewed

Het project is door vrijwilligers gedragen en draait om beleving, is experimenteel en creatief. Voor het eerst wordt verdwenen onroerend erfgoed (de Rubensschildeijen) ontsloten.

Hemiksem, Gilliot & Roelants Tegelmuseum: Verglaasde elegantie

De presentatie in een wisseltentoonstelling getuigt van een visie op langere termijn, het project kan stimulerend werken voor een vernieuwde omgang met het hele museum (en mogelijk zelfs de site).

Kapellen, Gemeente en Cultuurcentrum: boek en tentoonstelling Modern bouwen in Kapellen

Het project kan andere gemeenten inspireren, het werkt zowel beleidsondersteunend als sensibiliserend naar eigenaars en diverse liefhebbers.

Laakdal, Wakkerdal: Schatten van Meerlaer

De jury waardeert het participatieve verhaal van dit project, waarbij zowel het onroerend erfgoed als de mensen erachter onder de aandacht werden gebracht.

Projectvereniging Erfgoed Voorkempen: Oorlogsveteranen WO-I (bomen)

Een creatief project  rond weinig evident erfgoed (‘houtig’ erfgoed), waarbij de WO I-insteek op originele manier werd gebruikt om aandacht te vragen voor de huidige leefomgeving.

Mechelen, Torens aan de Dijle vzw: bouw mee aan een warm onthaal

Het project wordt gedragen door vrijwilligers, zij vomen de meerwaarde die een “normale” openstelling van een kerk overstijgt.

Puurs, Memoriaal museum Fort Liezele vzw: ontsluiting erfgoedsite

De jury prijst de vernieuwde en frisse omgang met militair erfgoed en de ontsluiting ervan voor ruime en diverse doelgroepen.

Ravels, Collectief Moos: B URN ontsluiting grafheuvels Ravels

Een zeer creatief project over weinig evident erfgoed. De jury prijst de diverse aanpak voor de gedifferentieerde groepen. Het project heeft grote betrokkenheid in de regio gecreëerd, met blijvende impact.

Luk Lemmens, gedeputeerde voor Erfgoed en voorzitter van de jury voor de Erfgoedprijs, licht toe: “Van architectuur uit de jaren ’70 tot IJzertijdgrafheuvels. Deze erfgoedprijs bewijst dat het erfgoed in onze provincie leeft in zijn meest diverse vormen. En vooral dat vele vrijwilligers het een warm hart toedragen. Zij zijn het die dankzij hun creativiteit en inspanningen dit erfgoed zijn betekenis geven in ons dagelijks leven. Elk van deze negen genomineerden verdient een plek op het podium.”

Jury Erfgoedprijs 2019 Provincie Antwerpen bestaat uit:

• Mevr. Inge Baetens, directeur Erfpunt (Onroerend Erfgoed Waasland)
  • Mevr. Martine Pieteraerens, adviseur Erfgoed Provincie Oost-Vlaanderen
  • Dhr. Abraham Rammeloo, directeur Arboretum Kalmthout
  • Dhr. Tijl Vereenooghe, coördinator Monumentenwacht Vlaanderen vzw

De juryleden zijn allen professioneel begaan met onroerend erfgoed.

PRAKTISCHE INFO

Wanneer:
De prijsuitreiking vindt plaats op 14 december 2019

Waar:
In het nieuwe Provinciehuis

Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen

Meer info:
Ontdek meer over de Erfgoedprijs op de website van de provincie.

Beleidsverantwoordelijke: Luk Lemmens, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor Erfgoed