Uitreiking Erfgoedprijs 2022

Op 22 november 2022

De provinciale erfgoedprijs is ondertussen een mooie traditie. We nodigen u graag uit voor de vijfde editie van de provinciale Erfgoedprijs. Daarin werd volledig gefocust op ons rijke onroerend erfgoed; een schat van monumenten, landschappen en archeologische sites. Ook voor deze editie hanteren we dezelfde doelstelling: we ondersteunen het lokale erfgoedveld verder en willen de beste initiatieven rond onroerend erfgoed in de kijker zetten. Welke winnaar en laureaten met de Erfgoedprijs 2022 naar huis gaan, weten we op 26 november tijdens de plechtige prijsuitreiking in het Provinciehuis.

De jury selecteerde zes genomineerden uit de meest diverse hoeken van het lokale erfgoedveld. Zij dingen mee naar de drie plaatsjes op het erepodium. De winnaar maakt kans op een prijs van 10.000 euro, twee laureaten worden beloond met elk 5.000 euro.

De juryleden zijn professioneel begaan met (onroerend) erfgoed.

·       de heer Mario Baeck, secretaris van de vzw Wintertuin Ursulinen, Sint-Katelijne-Waver

·       de heer Gillis Facon, directeur bij Toerisme Provincie Antwerpen

·       mevrouw Anouk Stulens, operationeel directeur van de Alamire Foundation, Internationaal Centrum voor de Studie van de Muziek in de Lage Landen

·       mevrouw Leni Thiers, erfgoedconsulent bouwkundig erfgoed bij het Agentschap Onroerend Erfgoed, Vlaamse overheid