Vergunningsplicht voor telecomwinkels en financiële screening vergunningsplichtige zaken

Op 29 april 2019, over deze onderwerpen: War on drugs

Vandaag beslist de gemeenteraad over het voorstel dat ook telecomwinkels moeten beschikken over een vestigings- en uitbatingsvergunning. Telecomwinkels worden in dat geval toegevoegd aan het lijstje van vergunningsplichtige zaken, waarop nu al de categorieën belwinkels, shisha-bars, nachtwinkels, videotheken, wedkantoren, seksinrichtingen waarin pornografische vertoningen plaatsvinden en club-vzw’s staan. Daarnaast beslist de gemeenteraad of iedereen die een uitbatingsvergunning aanvraagt, financieel gescreend zal worden én of ook iedereen die nu al een vergunning heeft, kan gescreend worden. Na goedkeuring door de gemeenteraad treden beide wijzigingen in werking op 29 mei 2019.

De gemeenteraad beslist vandaag over enkele wijzigingen aan het uitbatingsreglement voor bepaalde inrichtingen. Het gaat daarbij om een nieuwe categorie van telecomwinkels en een financiële screening voor nieuwe en bestaande zaken. De vaststellingen van de politie inzake de aanwezigheid van de parallelle en criminele economie in Antwerpen en Nederlands en Belgisch onderzoek naar de financiering en de financiële indicatoren van malafide uitbatingen nopen de gemeenteraad een beslissing te nemen over de aanpassing van het bestaande reglement.

Vestigings- en uitbatingsvergunning voor telecomwinkels

Na goedkeuring door de gemeenteraad zullen telecomwinkels vanaf 29 mei vergunningsplichtig zijn. Telecomwinkels zijn handelszaken waar sim- en/of herlaadkaarten worden aangeboden van telecomoperatoren die uitsluitend op prepaid-basis werken, in combinatie met de verkoop van bijvoorbeeld gsm’s, hoesjes of het aanbieden van een gsm-herstellingsdienst.

Deze nieuwe categorie wordt ingevoerd naar aanleiding van meldingen van zowel de federale politie Antwerpen als de Politiezone Antwerpen en na overleg met het Belgisch Instituut voor Post- en Telecommunicatiediensten (BIPT). Uit hun onderzoek is immers gebleken dat de telecomwinkels zich niet altijd houden aan de fiscale en sociale regels. Ook zijn er winkels die bepaalde diensten of producten aanbieden, die communicatie moeilijk of niet traceerbaar maakt, zoals crypto phones, waardoor strafrechtelijk onderzoek ernstig wordt belemmerd. Bovendien wordt de identificatieplicht verbonden aan prepaid simkaarten niet strikt nageleefd waardoor strafrechtelijke onderzoeken ernstig worden bemoeilijkt.

Voor handelszaken die verbonden zijn aan middelgrote en grote ondernemingen, belwinkels en dagwinkels gelden specifieke bepalingen:

Handelszaken die verbonden zijn aan middelgrote en grote ondernemingen, zoals bijvoorbeeld vestigingen van Carrefour, zijn vrijgesteld van de vergunningsplicht. Voor deze inrichtingen bestaan al voldoende andere controlemechanismen.
De categorie ‘belwinkel’, die nu al verplicht een vestigings- en uitbatingsvergunning moet hebben, blijft ook na de invoering van de categorie ‘telecomwinkel’ bestaan. Indien een bestaande belwinkel activiteiten uitoefent zoals een telecomwinkel, moeten zij een nieuwe uitbatingsvergunning als telecomwinkel aanvragen.
Dagwinkels, die niet verbonden zijn aan een grote of middelgrote onderneming, moeten een keuze maken tussen hun activiteiten als dagwinkel of als telecomwinkel. Ofwel vragen ze een uitbatingsvergunning aan als telecomwinkel. In dat geval mag slechts 5% van de bruto verkoopoppervlakte gebruikt worden voor de verkoop van algemene voedingswaren en huishoudelijke artikelen. Ofwel blijven ze een dagwinkel, maar kunnen ze niet langer sim- en/of herlaadkaarten verkopen van telecomoperatoren die uitsluitend op prepaid-basis werken in combinatie met de verkoop van bijvoorbeeld gsm’s en hoesjes of het aanbieden van gsm-herstellingsdiensten.

Financieel onderzoek

In het uitbatingsreglement werden ook nieuwe voorwaarden toegevoegd voor alle inrichtingen die verplicht een vergunning moeten hebben. Na goedkeuring door de gemeenteraad moeten vanaf 29 mei extra documenten voorgelegd worden, bij het aanvragen van een uitbatingsvergunning.

Deze documenten zijn noodzakelijk om te oordelen of een aantal basis wettelijke verplichtingen nageleefd worden en/of er geen criminele middelen geïnvesteerd worden in de legale economie. Het gaat bijvoorbeeld om een attest van de FOD Financiën waaruit blijkt of een onderneming openstaande fiscale schulden heeft en een kopie van het geldend UBO-register (UBO: Ultimate Beneficial Owner) waaruit de werkelijk begunstigden van de uitbating blijken.

Uitbaters die nu al een uitbatingsvergunning hebben, kunnen hier ook nog op gecontroleerd worden. Zij worden dan gecontacteerd door de bevoegde diensten, en moeten binnen de voorziene termijn een geactualiseerde versie van deze documenten voorleggen.

Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is