U bent hier
Vierde editie D.A.T.E.: 10 internationale creatievelingen ontdekken Antwerpen

Dit jaar organiseert This is Antwerp, het alternatieve reismagazine van Visit Antwerpen, voor de derde keer een ‘D.A.T.E.’ (Discover Antwerp Through Experience). Van 18 tot en met 22 juni ontdekken 10 jonge buitenlandse creatievelingen wat Antwerpen te bieden heeft op het vlak van creatief en innovatief ondernemerschap.
Met D.A.T.E promoot Antwerpen zichzelf internationaal als creatieve en innovatieve stad. Dit jaar staat de week in het teken van Antwerpen Barok 2018.
Gevuld programma
Tijdens deze vijfdaagse worden de internationale gasten ondergedompeld in een creatief bad van workshops en bezoeken. Daarnaast is er tijd voorzien om Antwerpen te verkennen met fietstochten en rondleidingen door locals naar de minder bekende plekjes in de stad. Zo bezoeken ze onder andere PAKT, Meatpack, Seef brouwerij, Troubleyn studio en de verschillende expo’s in het kader van Antwerpen Barok 2018.
Koen Kennis, schepen voor toerisme en middenstand: “Door jonge Europese ondernemers en trendsetters uit te nodigen om kennis te maken met creatieve Antwerpse locals, bieden we hen een unieke manier om te proeven van de veelzijdige en creatieve kanten van onze stad. De vorige edities konden telkens rekenen op veel succes en vonden via diverse internationale online platforms heel wat weerklank in het buitenland. Die promotie is belangrijk om jonge bezoekers te bereiken en te overtuigen om Antwerpen te bezoeken.”
Slotevent
4 deelnemers kregen de opdracht om een werk te maken geïnspireerd door Antwerpen Barok 2018. Dit werk zal vrijdag 22 juni voorgesteld worden op de Oever tijdens het D.A.T.E. slotevent en nadien een tijdelijke plek krijgen aan het MAS. De werken werden ontworpen door Birdy Ben, Tony Skeor, Mimo Mali en Dimitris Ladopoulos .
Deelnemers D.A.T.E. 2018
Birdy Ben: http://elm0.tv/#1 (Parijs)
Tony Skeor: https://www.artstation.com/skeor (Kiev)
Mimo Mali: http://www.mimomali.com/ (Berlijn)
Dimitris Ladopoulos: https://www.behance.net/dimitris_ladopoulos (Athene)
Stefania Guglielmi : https://www.everysteph.com (Bologna)
Sarah Peguine: http://sarahpeguine.com/ (Tel Aviv)
Angel Trinidad: http://angeltrinidad.me/ (Amsterdam)
Réka en Adrienn: http://localslore.com/ (Budapest)
Maximilian Prag: https://forward-festival.com/magazine (Wenen)
This is Antwerp
In 2011 lanceerde Visit Antwerpen de campagne ‘This is Antwerp’, met als doel Antwerpen bij jonge reizigers op de kaart te zetten. De samenwerking met jonge, creatieve locals is daarbij heel belangrijk. Ze delen nieuwe hotspots, verborgen plekjes, evenementen en tips & tricks via de verschillende kanalen van This is Antwerp. Daarnaast is er een mobiele app waarmee jonge bezoekers de juiste adressen vinden, weg van de platgetreden paden. This is Antwerp is een succesverhaal, met jaar na jaar stijgende bezoekcijfers op de verschillende kanalen.
Dit is de vierde D.A.T.E. die This is Antwerp organiseert. De vorige edities brachten in totaal 25 mensen uit Tokyo, New York, Barcelona, Madrid, Copenhagen, Los Angeles, London, Berlin, Paris, Amsterdam, Rotterdam en Tel Aviv naar de stad.
Eind september organiseert This is Antwerp de vijfde editie van D.A.T.E. Slimme technologiën zijn niet meer weg te denken in het hedendaags toerisme. Travel tech is hot. Daarom zal D.A.T.E. dit najaar in het teken staan van smart tourism.
D.A.T.E. is te volgen via de hashtag #thisisantwerp of via www.thisisantwerp.be, www.facebook.com/thisisantwerp, www.instagram.com/thisisantwerp en www.twitter.com/_thisisantwerp . De internationale gasten zetten zelf ook hun online kanalen in om D.A.T.E. en Antwerpen te promoten.
Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor toerisme