Weyts investeert € 23,3 miljoen in Vlaamse scholenbouw

Op 30 juni 2020, over deze onderwerpen: Onderwijs

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts investeert € 23,3 miljoen in 181 scholenbouwprojecten in Vlaanderen. “Kwaliteitsvol onderwijs vraagt een kwaliteitsvolle infrastructuur. Ook dat werd door de coronacrisis nogmaals aangetoond”, zegt Weyts. “We willen het recht op leren blijven garanderen en dus  blijven we ook niet blind voor investeringen in de toekomst.”

Deze financiële steun kunnen schoolbesturen uit het gesubsidieerd onderwijs (gemeentelijk, stedelijk, provinciaal en vrij onderwijs) krijgen voor bouw- of verbouwingswerken. “Deze regeerperiode trekken we een half miljard euro extra uit voor scholenbouw: in totaal investeren we deze regeerperiode wel 3 miljard in schoolinfrastructuur”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts.

Weyts investeerde in de maand mei via het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (AGION)  € 23.299.657 in maar liefst 181 scholenbouwprojecten in Vlaanderen.

Er ging €14,9 miljoen naar grote werken zoals een volledige nieuwbouw. Vrije Basisschool Kindercampus Godsheide in Hasselt kan rekenen op €2,9 miljoen voor de realisatie van een nieuwbouw en omgevingswerken. Vrije Basisschool Sint-Martinus in Sint-Jans-Molenbeek realiseert met € 2,3 miljoen een nieuwbouw, verbouwings- en omgevingswerken. In Waregem krijgt de Vrije Basisschool € 1,4 miljoen subsidie voor afbraakwerken en de bouw van een nieuwe vleugel met een refter, klaslokalen, een overdekte speelplaats en een fietsenstalling. Vrije Basisschool - Maria Boodschap in Antwerpen voert met €1,3 miljoen een nieuwbouw, verbouwingswerken en omgevingswerken uit. Vrije Kleuterschool - Wonderwijzer in Schilde kan met €1,2 miljoen een schoolgebouw bouwen met een LO-ruimte en polyvalente ruimte en een ondergrondse fietsenstalling.

“Corona leerde ons dat de capaciteit en de infrastructuur van onze Vlaamse scholen onmisbaar zijn om ons onderwijs vorm te geven”, zegt Weyts. “We blijven dan ook inzetten op de vernieuwing en modernisering van onze schoolgebouwen in het belang van alle leerlingen en leerkrachten.”

BEN WEYTS - VICEMINISTER-PRESIDENT VAN DE VLAAMSE REGERING EN VLAAMS MINISTER VAN ONDERWIJS, SPORT, DIERENWELZIJN EN VLAAMSE RAND