Winkelgebieden De Wilde Zee en Kloosterstraat krijgen herkenbare inkomzones

Op 3 januari 2024, over deze onderwerpen: Middenstand

Het Antwerpse college keurde de gunning goed voor de plaatsing van overspanningen aan de inkomzones van de winkelgebieden De Wilde Zee en Kloosterstraat. Hiermee wil stad Antwerpen de profilering van beide winkelgebieden verscherpen en investeren in een aantrekkelijke en levendige winkelstad.

In nauw overleg met de lokale handelaren zet de stad Antwerpen de komende jaren in op sterke en herkenbare winkelgebieden, die de aantrekkelijkheid en de leefbaarheid van de stad moeten versterken.

Schepen voor middenstand Koen Kennis: ‘Antwerpen is tot ver over onze grenzen bekend als winkelstad. Dat blijkt ook uit onderzoek. Winkelen is, nog voor lekker eten en drinken en cultuur, de belangrijkste reden voor mensen om onze stad te bezoeken. Shoppers besteden ook vaak geld in onze horeca en musea. Dat willen we zo houden.’

Eerder al bakende de stad 9 unieke sfeergebieden af in het toeristisch centrum voor investeerders, eigenaars, vastgoedmakelaars en ondernemers. Die profilering helpt hen om een geschikte locatie te vinden voor hun handelspand, of om te investeren.

Voor De Wilde Zee en de Kloosterstraat, twee van afgebakende winkelgebieden, keurde het college een besluit goed om te investeren in het publieke domein.

Winkelzone De Wilde Zee omvat de straten Korte Gasthuisstraat, Lombardenvest, Wiegstraat, Groendalstraat en Schrijnwerkersstraat, en is vooral bekend voor speciaalzaken, nicheproducten en ambachten. De Kloosterstraat is als winkelstraat bekend voor een zeer duidelijke sfeer met een mix van oud en nieuw design en interieur.

Beide gebieden krijgen straatoverspanningen die de inkomzones van de respectievelijke winkelzones beter zullen markeren. Die overspanningen moeten tegen het najaar van 2024 het straatbeeld sieren. De precieze ontwerpen en locaties zullen de komende maanden in overleg met de lokale ondernemers bepaald worden.

Schepen Kennis: ‘Door te investeren in de realisatie van overspanningen voor de inkomzones van De Wilde Zee en de Kloosterstraat versterken we de visibiliteit van deze winkelgebieden. Een soortgelijke oefening doen we straks met de Schuttershofstraat, waar een kunstwerk van Martin Margiela komt.’

Koen Kennis - Schepen bevoegd voor financiën, mobiliteit, toerisme, middenstand en decentralisatie