Winnaars Apps from Antwerp bekend

Op 20 juli 2016, over deze onderwerpen: Digitalisering

De drie winnaars van de ontwikkelwedstrijd Apps from Antwerp zijn bekend. In totaal stemden meer dan 5000 mensen. De meeste stemmen gingen naar Give a Day, Gifts by Sir en StreetArtAntwerp, die nu hun app mogen uitwerken met steun van de stad Antwerpen.

Eind februari startte de stad Antwerpen met Apps from Antwerp. Ontwikkelaars dachten daarbij na over apps die problemen oplossen of bestaande situaties verbeteren. Ze deden dat samen met bewoners, bedrijven, studenten en bezoekers van de stad. Iedereen kreeg de kans om ideeën in een Brainstormbox te posten. Ontwikkelaars konden zich daardoor laten inspireren, of ze konden er ideeën uitwisselen. Zesentwintig ontwikkelaars werden daarna weerhouden voor de volgende ronde.

Van 8 tot en met 30 juni kon iedereen dan stemmen voor zijn favoriete app en dat werd ook massaal gedaan, met meer dan 5000 uitgebrachte stemmen.

Burgemeester Bart De Wever: “Antwerpen wil als grootste stad van Vlaanderen digitale voortrekker zijn. Er is veel potentieel in de stad: jonge ondernemers, studenten, maar ook gewone Antwerpenaars die willen nadenken over hoe we onze stad nog aantrekkelijker maken en ons sociaal weefsel kunnen versterken. Apps from Antwerp is dan ook een bijzonder goede wedstrijd om dat creatief talent te stimuleren.”

Eerste plaats: Give a Day

Met meer dan 20% van het totaal aantal stemmen kwam ‘Give a Day’ als winnaar uit de bus. De ontwikkelaar krijgt een financiële ondersteuning van de stad van 20 000 euro, en hulp van een extern bedrijf voor zijn digitale strategie en PR-aanpak.

Give a Day wordt een buurtwebsite voor mensen die vrijwilligerswerk willen doen, waarop iedereen zich kan aanmelden. De website geeft alle vacatures weer. Er wordt ingezet op het gemeenschapsgevoel, je kan andere vrijwilligers in de buurt leren kennen of samen met je school, vrienden, vereniging, … een vrijwilligersgroep opstarten. Goede doelen kunnen op hun beurt zoeken naar vrijwilligers.

Tweede laureaat: Gifts by Sir

Op de tweede plaats, met bijna 14% van de stemmen, eindigde ‘Gifts by Sir’. Ook zij krijgen een financieel duwtje in de rug, van 15 000 euro, en een extra ondersteuning op het vlak van ontwikkeling.

Gifts by Sir is een app waarmee je snel een geschikt cadeau kan vinden. Na het beantwoorden van enkele vragen zoekt de app een cadeaumatch bij een handelaar in je buurt. Je kan kiezen om je geschenk in de winkel af te halen of thuis te laten leveren. Naast een handige app voor de consument is Gifts by Sir een platform dat lokale handelaars met nieuwe klanten en logistieke partners verbindt en betalingen afrondt.

Derde winnaar: StreetArtAntwerp

StreetArtAntwerp sluit de top drie af en kan rekenen op een ondersteuning van 10 000 euro, en extra startersadvies. De app brengt streetart op een interactieve manier in kaart. Je kan de werken op je eigen tempo of tijdens een begeleide streetarttour ontdekken. De app doet ook aan talentontwikkeling door de lokale artiesten een plaats te geven om hun creativiteit te tonen. Verder worden er speciale routes ontwikkeld tussen de werken.

Aanbod ondersteuning voor eerste acht

De winnende ontwikkelaars krijgen tot 20 oktober de tijd om hun app te realiseren, met de steun van de stad. De nummers vier tot acht krijgen - indien ze hun app verder willen ontwikkelen - een aanbod van ondersteuning op het vlak van marketing, wetgeving en/of logistiek. De expertise voor die steun komt van een aantal toonaangevende bedrijven.

De volledige top 8:

‘Give a Day’

‘Gifts by Sir’

‘EventmApp’ is een kaart die alle evenementen in de stad samenbrengt. De evenementen zijn daarbij eenvoudig te filteren in verschillende categorieën.

‘Bubbels’ biedt smartphonegebruikers suggesties aan voor activiteiten buiten hun digitale ‘bubbel’.

‘Antwerpen vroeger en nu’ is een interactieve toeristische gids. Gebruikers kunnen er de stad van vroeger mee ontdekken.

‘EVapp’ heeft als doel om bij een medische noodsituatie geregistreerde medische vrijwilligers in de buurt te alarmeren.

‘FLOKK’ is een app die een community opricht van mensen die willen joggen in een buurt die ze allemaal kennen.

Op www.appsfromantwerp.be vinden geïnteresseerden meer uitleg.

Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever