Zeven zondagen zwemmen in Bonapartedok

Op 19 juli 2024, over deze onderwerpen: Sport, Toerisme

‘Zalige Zwemdagen’ naast het MAS

Stad Antwerpen stelt in samenwerking met Waterland vzw en Outdoor Swimming Belgium een deel van het Bonapartedok, het dok tussen het MAS en de Rijnkaai, open om te zwemmen. Met dit pilootproject wil de stad testen hoe zwemmen in open water een plek kan krijgen op haar grondgebied. Het gaat om zeven zondagnamiddagen, de eerste is op 28 juli. Iedereen vanaf 12 jaar die kan zwemmen is na reservatie welkom op deze unieke zwemplek.

Met de hete zomers van de afgelopen jaren is de roep naar meer zwemwater om te verkoelen steeds nadrukkelijker aanwezig. Ook in Antwerpen is afkoelen op de warmste dagen van het jaar een uitdaging. Met openluchtzwembad De Molen, zwemvijver Boekenberg en de openluchtbaden van Sportoase Groot Schijn heeft de stad al leuke plekken waar men zich kan komen verfrissen, maar de vraag blijft groot. Daarom organiseert stad Antwerpen in samenwerking met Waterland vzw en Outdoor Swimming deze zomer de ‘Zalige Zwemdagen’.

Vanaf zondag 28 juli tot en met zondag 15 september kan men elke zondag (behalve op 1 september) gratis van 12 tot 17 uur in het Bonapartedok komen zwemmen. Vlak naast het MAS is dit een unieke en fotogenieke plek om de verfrissing op te zoeken.

Er zal een zone zijn om vrij te zwemmen, en voor wie baantjes wil trekken komen er drie zwembanen van 50 meter lengte.

Het water is overal 6 meter diep, daarom zijn enkel personen vanaf 12 jaar die kunnen zwemmen toegelaten. Om alles veilig te laten verlopen worden er ook voldoende redders voorzien door Waterland vzw, en wordt de waterkwaliteit telkens door de Stadshaven op voorhand gemeten en gecommuniceerd. Mocht die een keer niet voldoende zijn, zal de zwemdag voor die week geannuleerd worden.

Burgemeester Bart De Wever: "Het omtoveren van het Bonapartedok in een open zwemfestijn voor alle Antwerpenaren is een droom die we koesteren. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een sterke partner om het dok een duurzame invulling te geven. Jammer genoeg werd er voor deze zomer nog geen realistisch project gevonden. Maar we bleven niet bij de pakken zitten! Voor de eerste keer in tweehonderd jaar zal het Bonapartedok tijdelijk een volwaardig zwemdok zijn. Ik wil alle vrijwilligers die zich daarvoor inzetten van harte bedanken. Zij geven Antwerpse waterliefhebbers een unieke mogelijkheid om een frisse plons te wagen in een ongelofelijke setting. Op het Eilandje tussen MAS, Scheldekaaien en Droogdokkenpark. En omgeven door bruisende cafés en restaurants waar een natje of droogje de inwendige mens kan versterken na een stevige zwembeurt. Ik wens alle Antwerpenaren veel plezier!"

Schepen voor sport Peter Wouters: “Geen sprake van koudwatervrees in Antwerpen. In onze fiere Scheldestad steken we graag iets meer dan een teen in het water. Waar het veilig en gezond kan, en als het praktisch haalbaar is, willen we als stad aan de stroom dan ook graag Antwerpse zwemliefhebbers en watersporters meer open ruimte geven. Te beginnen met de ‘Zalige Zwemdagen’ in het prachtige Bonapartedok. In dat decor, dat toch wel tot de verbeelding spreekt, gaan we alvast zoveel mogelijk bezoekers laten genieten van een verfrissende duik in het hart van de stad. We koppelen meteen ook het nuttige aan het aangename door van deze ‘Zalige Zwemdagen’ leermomenten te maken met het oog op de toekomstige ontwikkeling van het Bonapartedok. Aan de organiserende tandem Waterland vzw - Outdoor Swimming Belgium hebben we een deskundige partner en waardevol klankbord, maar we gaan ook aan de slag met de verzamelde input van de vele zwemmers.”

Lieven Symons van Waterland vzw: “Tijdens de Zalige Zwemdagen testen we de potentie van zwemplekken op verschillende locaties in Vlaanderen. Het vele water in de steden kan plots een gigantische uitbreiding van onze publieke ruimte worden, waarbij ontmoeting, ontspanning en recreatie centraal staan.”

Proefproject

Stad Antwerpen kan het Bonapartedok op evenementiële basis openstellen als zwemzone met toezicht.

De ‘Zalige Zwemdagen’ dienen als testcase om te kijken hoeveel enthousiasme er bij de inwoners is over een zwemzone in het Bonapartedok. Ook zal het de stad meer inzichten geven of en hoe ze in de toekomst kan toewerken naar een echte ‘vrije zwemzone’. De Zalige Zwemdagen zullen nadien uitgebreid geëvalueerd worden om te kijken of en hoe ze verdergezet kunnen worden.

Praktisch

Iedereen die wil komen zwemmen kan nu al zijn plekje reserveren voor zondag 28 juli via https://zwembadenantwerpen.recreatex.be/. Om te grote drukte te vermijden moet bij reservatie een tijdslot gekozen worden. Elk tijdslot geeft recht op 30 minuten zwemplezier.

De ‘Zalige Zwemdagen’ komen tot stand door een samenwerking tussen stad Antwerpen en de vzw’s Waterland en Outdoor Swimming Belgium, en worden mee mogelijk gemaakt door Aquafin.

Bart De Wever - Burgemeester

Peter Wouters - Schepen bevoegd voor sport, diamant, en markten en foren