Olympische Spelen voor koren komen in 2020 naar Antwerpen

Op 21 juni 2018

De World Choir Games komen in 2020 naar Antwerpen en Gent. De World Choir Games zijn zowat de Olympische Spelen voor koren en brengen de beste professionele én amateurkoren van de wereld op de been. Het evenement met wereldwijde allure zal de Scheldestad nog verder op de kaart zetten als toeristische trekpleister en bruisende evenementenstad.

Vlaanderen stelde zich kandidaat als host bij Interkultur, de organisator van de World Choir Games. Vandaag werd bekendgemaakt dat het topevenement in 2020 in Antwerpen en Gent zal plaats vinden.

Antwerpen is dankzij zijn uitstekende ligging, uitgebreid aanbod van kwaliteitsvolle concertzalen en gevarieerd logiesaanbod klaar om dit topevenement te verwelkomen. De compactheid van de stad vlakbij de Schelde, de mix tussen historische en hedendaagse locaties, het gevarieerde horeca en culturele aanbod zijn enkele troeven die zeker in de smaak zullen vallen bij de deelnemers.

“Antwerpen is een muziekstad met een ruim aanbod aan concerten en festivals, met het Opera Ballet Vlaanderen, maar ook met onze Beiaardconcerten. Muziek trekt heel wat bezoekers naar onze stad, zowel jong als oud. Muziek versterkt de beleving in onze stad,” licht schepen voor toerisme Koen Kennis toe. “We zijn dan ook bijzonder trots om de ‘Olympische Spelen van koren’ te mogen ontvangen. Antwerpen beschikt over heel wat prachtige monumentale kerken die kunnen dienen als unieke concertlocaties. We zijn er klaar voor!”

Gaststeden Antwerpen en Gent zullen van 5 tot 15 juli 2020 maar liefst 500 koren uit 80 verschillende landen verwelkomen, goed voor 30.000 bezoekers. Dit 11-daagse topevenement bestaat sinds het jaar 2000 en wordt elke 2 jaar georganiseerd in een ander land. Dit jaar vinden de World Choir Games plaats in Tschwane (Zuid-Afrika). De vertegenwoordiger van de Vlaamse Regering In Zuid-Afrika zal tijdens de slotceremonie op 14 juli de vlag van de World Choir Games officieel in ontvangst nemen en naar Vlaanderen brengen. Vlaanderen haalde het van PyeongChang in Zuid-Korea.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor toerisme