Antwerpen verwelkomt bezoekers met nieuwe stadsambassadeurs

Op 25 maart 2013

‘Info on the go’ leidt taxichauffeurs, schippers en koetsiers  op tot ambassadeur van de stad

Elk jaar trekken de Vlaamse kunststeden – Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven en Mechelen - meer dan 15 miljoen bezoekers. Omdat een warm onthaal van al die mensen voor extra, duurzame aantrekkingskracht zorgt, wordt hen een opleiding aangeboden: Info on the Go. Ze worden letterlijk tripadvisors die perfect weten waarover ze spreken – omdat ze ‘locals’ zijn.

Eind 2011 beslisten Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven en Mechelen om hun samenwerking op toeristisch vlak een meer concrete vorm te geven. Samen richtten ze de vzw Kunststeden Vlaanderen op, met het doel om in verschillende projecten de krachten te bundelen. Info on the Go is het eerste grote project dat zo ontstaat. Met steun van de Vlaamse overheid realiseren de vijf kunststeden dit project in partnership met het Sociaal Fonds voor taxi-ondernemingen.

De basis voor het project zijn de vormingen die de taxichauffeurs, koetsiers en schippers van Info on the go krijgen in de kunststeden: een miniopleiding in klantvriendelijkheid wordt gecombineerd met een kennismakingsmiddag met de highlights van de stad. Hierna zijn ze gediplomeerd Info on the Go-driver of -captain. Daarbij hoort een promopakket, waarmee ze zelf duidelijk kunnen maken dat ze de bezoeker iets meer te bieden hebben dan zomaar een ritje door hun stad.

Op 23 mei zal de eerste van een reeks van 30 vormingsdagen in Antwerpen plaatsvinden, zodat het effect binnen enkele maanden voelbaar zal zijn. Staan nog op stapel: een natraject voor de citydrivers en communicatie over het project in binnen- en buitenlandse reisgidsen. Zo wordt Info on the Go een kwaliteitslabel met allure.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor toerisme

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is