Fietstelpalen meten en promoten fietsgebruik in Antwerpen

Op 2 mei 2013

In Antwerpen werden twee gloednieuwe fietstelpalen geïnstalleerd. Ze zullen op twee plaatsen in de stad het fietsgebruik meten en ook ingezet worden om het gebruik van de fiets te promoten. Een eerste fietstelpaal is te vinden in de Mercatorstraat, op het fietspad langs de spoorweg. Een tweede aan de kaaien, dicht bij de voetgangerstunnel.

De stad wil meer mensen op de fiets. Fietsers dragen bij aan een gezonde en gezellige leefomgeving en een bereikbare stad. Antwerpen investeert daarom onder meer in comfortabele en veilige fietsroutes en in stadsfietsen, maar zet ook in op fietsmarketing.

Met fietstelpalen wil de stad het fietsen positief onder de aandacht brengen. Een fietstelpaal heeft een sensibiliserend effect: elke fietser telt mee – en dat is dan ook letterlijk te zien, want elke keer dat er een fietser voorbijrijdt, gaat de teller omhoog. Bovendien is er op de led-schermen plaats voor fietsgerelateerde boodschappen, nieuwtjes, weetjes.

Minstens even belangrijk is dat de paal de fietsers telt die op een bepaalde locatie de binnenstad in- of uitrijden. Die informatie is belangrijk om een evolutie te meten in het aantal fietsverplaatsingen op een bepaalde route. Het zijn trendcijfers die kunnen vergeleken worden met vorige jaren en andere fietsroutes. Daarmee zijn de telpalen een aanvulling op de metingen van de verkeerspolitie in de stad.

De fietstelpalen staan in de Mercatorstraat, op het fietspad langs de spoorweg, en aan de kaaien, dicht bij de voetgangerstunnel. Dat zijn plaatsen waar de telpalen goed zichtbaar zijn, waar betrouwbare tellingen kunnen gedaan worden en waar veel fietsers voorbijkomen. Het verkeer op de dubbelrichtingsfietspaden wordt in beide rijrichtingen gemeten.

Uit enquêtes en tellingen blijkt dat het fietsgebruik in Antwerpen toeneemt. Deze fietstelpalen zorgen voor een tastbare ‘fietsbarometer’ in het straatbeeld. 

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is