Pop up to Date: de origineelste spullen in unieke pop-upboetieks in Driekoningen- en Statiestraat

Op 2 mei 2013

Van 2 mei tot 29 juni nemen creatievelingen de Driekoningen- en Statiestraat over met acht pop-upshops. Liefhebbers vinden er de origineelste spullen van jonge ontwerpers. Meter van het project is Caroline Verbrugghe, gekend van ‘Fabriek Romantiek’ op Eén. Zij nam vorig jaar deel aan Pop up to Date.

In haar sfeervolle pop-upshop Le Kit verkocht Eén-presentatrice Caroline Verbrugghe vorig jaar nog naaikits die mensen stimuleerden om zelf achter de naaimachine te kruipen. Als meter zet ze dit jaar graag haar schouders onder de tweede editie van het project Pop up to Date waarbij jonge creatievelingen hun talent tonen in pop-upstores in de Driekoningen- en Statiestraat.  

Caroline Verbrugghe: “Dankzij Pop up to Date is voor mij de bal aan het rollen gegaan. Ik moest letterlijk uit mijn atelier komen en mijn ontwerpen naar buiten brengen. Ik heb in die maanden veel gehad aan het contact met de klanten en goed kunnen luisteren naar de feedback van het publiek. Het was ook inspirerend om ervaringen uit te wisselen met de andere startende ontwerpers. Mede dankzij mijn pop-upshop werd ik ontdekt door de programmamakers van Eén. Zo hield ik aan het project niet alleen een stimulerende field experience, maar ook een toffe uitdaging én een boel nieuwe vrienden over.”

Acht tijdelijke winkels
De tweede editie van Pop up to Date speelt zich af in zes leegstaande panden. Twee deelnemers van vorig jaar sluiten op eigen initiatief weer aan bij het project. Zo komt de teller op acht pop-upshops.

Van 2 mei tot 29 juni zijn de winkels open van donderdag tot en met zaterdag van 10 tot 18 uur.

Win-winsituatie
Pop up to Date is een win-winsituatie voor alle betrokkenen:

  • De eigenaars zien dat hun pand dat langdurig leegstaat wordt opgeknapt en aantrekkelijk gepresenteerd. De kans dat het na het project een huurder of koper vindt is aanzienlijk groter. Dat blijkt uit de resultaten van vorig jaar: vier van de vijf leegstaande panden waarin toen pop-upshops waren, zijn intussen verkocht of verhuurd terwijl ze daarvoor vaak al jaren leegstonden. De eigenaars ontvangen bovendien een ‘eerlijke vergoeding’.
  • Ontwerpers krijgen de kans om van het ondernemerschap te proeven zonder grote risico’s.
  • Een diversiteit aan winkels in de buurt zorgt voor een ‘gezonde’ lokale economie. De shops trekken nieuwe klanten aan en het straatbeeld fleurt op.

, met ondersteuning van het district Berchem. 

 Verantwoordelijke schepenen: Koen Kennis, schepen voor middenstand.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is