Antwerpen voert lage-emissiezone in vanaf 2016

Op 13 september 2013

Het college bepaalde vandaag de uitgangspunten en de projectaanpak voor de invoering van een lage-emissiezone vanaf de Scheldekaaien tot en met de Singel. Streefdatum voor de invoering is januari 2016. De lage-emissiezone is een van de maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Door redelijke normen en een correct handhavingssysteem verhoogt de leefbaarheid in de stad. Lage-emissiezone voor betere luchtkwaliteit Europese richtlijnen voor luchtkwaliteit bepalen de normen voor fijn stof (PM10 en PM2,5) en stikstofdioxide (NO2). De normen werden verscherpt in 2010 en zullen opnieuw bijgesteld worden in 2015 en 2020. Ook de Antwerpse luchtkwaliteit moet aan deze normen voldoen. Er zijn veel maatregelen mogelijk om de lokale luchtkwaliteit te verbeteren, maar de invoering van een lage-emissiezone is één van de meest effectieve. In een lage-emissiezone moeten vracht- en personenwagens aan bepaalde milieucriteria voldoen. Oudere, meer vervuilende wagens worden daardoor geweerd. Er wordt al een verbetering van de luchtkwaliteit verwacht door de steeds groenere auto’s op de wegen. De invoering van een lage-emissiezone versnelt deze verbetering. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar verbetert ook de volksgezondheid. De invoering van een lage-emissiezone in 2015 en verstrenging van de toegangsvoorwaarden in 2020 zou leiden tot: • bijkomende reducties in de emissies van NO2 (-2% in 2015 tot -12% in 2020); • significante bijkomende reducties in de emissies van fijn stof PM10 en PM2,5 (-32% in 2015 tot -41% in 2020) ; • zeer sterke bijkomende reducties in de emissies van elementair koolstof (EC) (-30% in 2015 tot -69% in 2020). Stappenplan voor de invoering van een lage emissiezone Antwerpen zal de eerste stad in Vlaanderen zijn die een lage-emissiezone invoert. Samen met de federale en de Vlaamse overheid werkt de stad het regelgevend kader uit. Voor de invoering komt een duidelijke en uitgebreide communicatiecampagne naar alle betrokkenen. Samenwerking met hogere overheden De invoering van een lage emissiezone wordt bij voorkeur gebaseerd op een hoger reglementair kader en de afbakening ervan gebeurt best met een specifiek verkeersbord. Overtreders van de toegangsvoorwaarden moeten ook beboet kunnen worden. De Vlaamse en de federale overheden zijn bevoegd om deze aspecten te regelen. De stad biedt haar medewerking aan om dit beleidskader mee vorm te geven en Antwerpen als pilootstad te gebruiken voor de toepassing ervan. Erkenning en ontheffing Voertuigen die aan de milieuvoorwaarden voldoen, zullen vrij en zonder kosten de lage emissiezone kunnen inrijden. Anderen kunnen een ontheffing krijgen voor bijzondere gevallen. De modaliteiten daarvan worden nog uitgewerkt in samenspraak met de Vlaamse en federale overheden. De naleving van de toegangsvoorwaarden zal gecontroleerd worden met camera’s met automatische nummerplaatherkenning (ANPR – Automated Number Plate Recognition). Dit systeem wordt gekoppeld aan de databank van de voertuigen. Een auto die niet aan de milieuvoorwaarden en die toch de lage-emissiezone binnen rijdt, wordt geflitst en de bestuurder krijgt een boete of een retributie. Communicatie Een langlopende communicatiecampagne zal ervoor zorgen dat alle automobilisten op de hoogte zijn van de invoering en de voorwaarden van de lage-emissiezone en van de beschikbare alternatieven.

 Verantwoordelijken: burgemeester Bart De Wever - Koen Kennis, schepen voor mobiliteit - Nabilla Ait Daoud, schepen voor leefmilieu

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is