Zes juweliers ontvangen ‘Antwerp’s Most Brilliant’, het kwaliteitslabel voor Antwerpse juweliers

Op 29 januari 2014

Vandaag ontvingen in het Antwerpse stadhuis zes juweliers als eerste het kwaliteitslabel ‘Antwerp’s Most Brilliant’. Met valentijn voor de deur, is het label een extra troef voor de juweliers aangezien het de klanten een objectieve garantie biedt.

De zes juweliers die het kwaliteitslabel 2014 vandaag ontvingen, zijn: Juwelen L&A, Juwelenhuis Ruys, Slaets, Juweliershuis Orogem, Van der Veken en Diamani Jewels. Zij voldoen aan alle 32 opgelegde kwaliteitscriteria rond bijvoorbeeld aanbod, conformiteit met de Belgische regelgeving, moraliteit, duurzaamheid, veiligheid, klantgerichtheid, productinformatie enzovoort.

“Ik ben zeer blij als Antwerpse diamantair deze erkenning te krijgen na 30 jaar gepassioneerd op een correcte en eerlijke manier handel te drijven in deze sector. Beroepsethiek primeert in mijn leven,” vertelt Patrick de Landtsheer, zaakvoerder Diamani Jewels.

Het label biedt consumenten een duidelijke, objectieve garantie dat ze juwelen van topkwaliteit kopen bij een betrouwbare juwelier met een uitstekende service. Met valentijn voor de deur is het kwaliteitslabel een extra troef voor zowel de consumenten als de deelnemende Antwerpse juweliers. Wie zijn geliefde wil verrassen, kan bij hen met een gerust hart terecht voor het ultieme symbool van liefde: een schitterend juweel.

Juweliers krijgen het label immers niet zomaar. Jean Van der Haegen van Juwelenhuis Ruys verduidelijkt: “Je moet financieel gezond zijn en voldoen aan de regelgeving. Je moet de klant goed informeren over de kleur, vorm, zuiverheid en karaat van de diamant - in het jargon zijn dat vier C’s ‘colour’, ‘cut’, ‘clarity’ en ‘carat’. Een andere vereiste is dat je met erkende vakmensen werkt en dat je altijd de juiste certificaten moet kunnen voorleggen over de herkomst van de diamant. Als je een diamant koopt bij een labelhouder, weet je dat je geen ‘kat in een zak’ koopt.”

Met dit label wordt bovendien het imago van Antwerpen als werelddiamantcentrum verder versterkt.

Het kwaliteitslabel wordt uitgereikt door het Antwerp World Diamond Centre (AWDC) op basis van een audit door KIWA, een geaccrediteerd controle-organisme en onder toezicht van de drie partners (de stad, de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie en beroepsfederatie Ars Nobilis).

Geïnteresseerden vinden alle info op www.antwerpsmostbrilliant.be.

Oproep aan juweliers
Het is voor juweliers nog steeds mogelijk om het label 2014 te behalen. Ze kunnen zich kandidaat stellen via www.ondernemeninantwerpen.be/diamant.

Geïnteresseerde juweliers kunnen ook deelnemen aan een infosessie. Op de agenda staat: het hoe en waarom van het  label, de criteria en hoe deze aan te tonen. De infosessie vindt plaats op woensdag 5 februari om 18 uur in de gebouwen van AWDC, Hovenierstraat 22, 2018 Antwerpen. Meer info en inschrijven op: www.ondernemeninantwerpen.be/diamant.

Communicatiecampagne met wedstrijd & folder in zes talen
Om de lancering van ‘Antwerp’s Most Brilliant’ extra in de verf te zetten wordt een communicatiecampagne gelanceerd.

Met Knack Weekend (publicatie op 5 februari) en De Standaard Magazine (publicatie op 8 februari) is er een lezersactie uitgewerkt met als prijzen een aankoopbon ter waarde van 500 euro en een rondleiding achter de schermen van de diamantsector. Beide prijzen worden geschonken door het Antwerp World Diamond Centre.

Voor consumenten is er een folder in zes talen: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Chinees en Russisch. Hierin wordt uitgelegd wat ‘Antwerp’s Most Brilliant’ inhoudt. De folder begeleidt klanten aan de hand van een handige insert tot bij de gelabelde juweliers. Deze insert wordt aangepast telkens er nieuwe gelabelde juweliers zijn. De folder is te krijgen bij de juweliers, in hotels, in de stadswinkel, aan de balies van Antwerpen Toerisme & Congres, in het MAS-Diamantpaviljoen en op evenementen en beurzen.

Verder wordt ‘Antwerp’s Most Brilliant’ opgenomen in alle nationale en internationale communicatie van de stad Antwerpen, waarbij ook de B2B-communicatie niet uit het oog wordt verloren. Ten slotte krijgen de juweliers die het label behaalden ook ‘point of sale’-materiaal zodat ze duidelijk kunnen tonen dat ze het label behaalden. Daarnaast communiceren alle partners (AWDC, de FOD Economie en Ars Nobilis) via hun kanalen over het label.

Verantwoordelijke schepen: Ludo Van Campenhout, schepen voor diamant 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is