U bent hier
GRUP Oosterweel: stad Antwerpen vraagt extra aandacht voor leefbaarheid en stadsontwikkeling
De stad Antwerpen levert een positief advies voor het GRUP voor het Oosterweeltracé en bevestigt hiermee formeel de tracékeuze van de Vlaamse regering voor de Oosterweelverbinding. Het gewijzigd GRUP Oosterweelverbinding bevestigt de tunneloplossing, houdt rekening met de mogelijkheid om te overkappen en geeft ruimte om de Antwerpse Ring kwalitatief te verzoenen met de stedelijke omgeving. Als stadsbestuur blijven we aandringen op die aspecten die we ook tijdens de gesprekken met de Vlaamse regering over de tracékeuze al op tafel hebben gelegd: leefbaarheid, nieuwe mogelijkheden voor stadsontwikkeling en minder hindermaatregelen.
Zoals bekend heeft de Vlaamse regering gekozen voor het Oosterweeltracé en de stad Antwerpen zal constructief bijdragen aan de snelle uitvoering van de oplossing voor het Antwerpse mobiliteitsprobleem. We benadrukken daarbij de vele positieve punten van dat tracé: het feit dat de volledige Ring onder de horizon verdwijnt, de ondertunneling van het Albertkanaal en het verdwijnen van het viaduct van Merksem, 1 hectare nieuwe open ruimte op de overkapping aan het Sportpaleis, enzovoort. De stad formuleert een positief advies voor het GRUP en bouwt zo verder op de inbreng van het stadsbestuur tijdens het overleg met de Vlaamse regering.
1. De stad Antwerpen steunt een verdere vergroening van de plannen voor het Oosterweeltracé. Dat brengt de realisatie van projecten als het Scheldepark op Linkeroever een stap dichterbij.
2. We vragen meer flexibiliteit als het op de stedenbouwkundige bestemming van de bufferzones tussen de ring en de woonwijken aankomt. Een zuivere invulling als bufferzone maakt elke verdere ontwikkeling onmogelijk omdat de stad het definitieve GRUP niet meer kan wijzigen, terwijl ook die gebieden potentieel hebben. Een bestemming als “stedelijk park” is daarvoor de oplossing. Schepen van mobiliteit Koen Kennis: “We moeten de mogelijkheid openhouden om in de bufferzones bijvoorbeeld fietspaden aan te leggen. Andere werfzones kunnen zelfs dienen voor speelruimte en volkstuintjes.” Dat kan bijvoorbeeld in de zones Laaglandpark, Ten Eekhove en Steenborgerweert, of in het gebied rond het Rivierenhof aan de aansluiting van de Ring met de E313.
3. De stad stelt voor om soepel om te gaan met de bouwvoorschriften in bufferzones en de afstandsregels tot de snelweg. Zo wordt het op termijn mogelijk om bijvoorbeeld parkeergebouwen op of over de snelweg in te planten, of om nieuwe kantoorlocaties te voorzien, zoals dat bijvoorbeeld in Amsterdam of Den Haag gebeurt.
4. We dringen aan op mogelijkheden om het tijdelijke verlies van parkeerplaatsen langs de Ring tijdens de werken te kunnen opvangen. Concreet willen we het terrein van Park Spoor Oost tijdens de volledige duur van de werken kunnen gebruiken om bijvoorbeeld de verloren parkeerruimte rond het Sportpaleis te compenseren. “Op die manier vermijden we dat de parkeerdruk zich verlegt naar de nabijgelegen wijken”, benadrukt Koen Kennis.
5. We vragen duidelijke garanties als het gaat over milderende maatregelen die de levenskwaliteit in de betrokken wijken ten goede komen, tijdens en na de werken. “We willen bijvoorbeeld dat de plaatsen waar geluidsschermen moeten komen duidelijk zichtbaar worden aangeduid op de plannen, zo zijn we zeker dat die geluidsschermen en maatregelen tegen luchtvervuiling aan de tunnelmonden er ook daadwerkelijk komen”, aldus Koen Kennis.
6. Tot slot vraagt de stad duidelijkheid over de timing van bepaalde realisaties zoals bijvoorbeeld voor de Park & Ride op Linkeroever ter hoogte van de Blancefloerlaan. Wanneer deze in een eerste fase wordt gerealiseerd, kan hij meteen ook als minder hinderparking worden ingezet.
Deze aanpassingen moeten bijdragen tot de verdere verfijning en uitwerking van het Oosterweeltracé als de beste en meest evenwichtige oplossing voor de verstikkende files in en rond onze stad. Burgemeester Bart De Wever: “In het Oosterweeldossier zijn en blijven wij een constructieve partner van de Vlaamse regering. Bij elke stap die we in de procedure zetten, zorgt dit stadsbestuur voor ingrepen en aanpassingen die de levenskwaliteit van alle Antwerpenaars ten goede komen. Met het Oosterweeltracé gaan we er allemaal op vooruit.”
Verantwoordelijken: burgemeester Bart De Wever – Koen Kennis, schepen voor mobiliteit