U bent hier
Nieuwe snelle tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen ook bij oversteekplaatsen
De stad blijft middelen investeren in snelle, tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen. In Deurne worden vier straten aangepakt, in Hoboken krijgen twee straten een nieuwe inrichting om het verkeer veiliger te maken. Ook in Wilrijk en Antwerpen laat de stad ingrepen uitvoeren die de snelheid van het verkeer moeten remmen. In Wilrijk verhoogt door een logische inrichting van het openbaar domein bovendien het aantal parkeerplaatsen.
De stedelijke Staten-Generaal van de verkeersveiligheid in Antwerpen besteedt jaarlijks een budget van 500 000 euro aan snelheidsremmende maatregelen op verschillende locaties in Antwerpen. Het doel daarvan is om door middel van infrastructurele maatregelen chauffeurs de maximumsnelheid te doen naleven. Waar eerdere maatregelen geplaatst werden, voorziet de stad in evaluaties. Indien nodig past ze de inrichting aan.
Snelheidsremmers en meer fietscomfort in Deurne
In Deurne laat de stad in vier straten enkele snelheidsremmende ingrepen uitvoeren.
In de Confortalei plaatst de aannemer acht rijbaankussens met verkeersgeleider die fietsers vlot langs de ingreep leiden. Naast deze kussens komen plooibakens om ontwijkgedrag van automobilisten te voorkomen. Ook de oversteekplaatsen in deze straat worden veiliger ingericht.
In de Lakborslei komen er 5 rijbaankussens. Ook hier komen plooibakens naast om ervoor te zorgen dat automobilisten niet naast de ingrepen rijden. De parkeervakken zullen duidelijk met belijning en bakens afgezet worden. Op de Boekenberglei komt er een fietscomfortstrook ter hoogte van de keerlus van de tram.
Als laatste neemt de stad in Deurne het kruispunt van de Ter Heydelaan en de Du Montstraat onder handen. Op dit kruispunt worden de snelle, tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen bijgestuurd. Een verkeerseiland met plooibaken en belijning moet er een buffer creëren en zo onveilige maneuvers tegengaan. Al deze ingrepen moeten het verkeersveilige karakter van het district verhogen.
Veilige oversteekplaatsen in Hoboken
In het district Hoboken plant de stad ingrepen in de Weerstandlaan en de Zeelandstraat.
In de Weerstandlaan komen er rijbaankussens ter hoogte van basisschool De Schakel. Daarnaast zullen in deze straat de oversteekmogelijkheden beter onder de aandacht gebracht worden. Ter hoogte van de uitrit van de parking van de supermarkt, ter hoogte van de Frieslandstraat en in de Frieslandstraat zelf, komen er gemarkeerde oversteekplaatsen. Waar nodig zorgen middengeleiders en plooibakens voor een duidelijke omkadering van de oversteekplaatsen. Dankzij deze ingrepen kunnen voetgangers veilig de overzijde van de straat bereiken.
Ook in de Zeelandstraat worden verschillende ingrepen uitgevoerd. Zo komt er een overrijdbare middengeleider, zullen de parkeervakken afgebakend worden met markeringen en plooibakens, wordt er een tak van het verkeerseiland aan de nieuwe woonontwikkeling dicht gezet. Ter hoogte van huisnummer 58-60 laat de stad de rijbaan eenzijdig versmallen met een vrije doorgang voor fietsers. Naast deze ingreep komen ook een rijbaankussen en plooibakens om ontwijkgedrag te voorkomen. Daarnaast komen er ook in deze straat gemarkeerde oversteekplaatsen in de richting van Albert Heijn/Carrefour en ter hoogte van de uitgang van Lidl. Betonnen rijbaankussen, markeringen en grijze plooibakens vestigen de aandacht op de nieuwe, veilige oversteekplaatsen.
Infrastructuur op maat en meer parkeerplaatsen
In Wilrijk laat de stad enkele verkeersmaatregelen in de Chrysantenstraat bijsturen. Bedoeling van de ingrepen is om een straat op maat van het geldende snelheidsregime te ontwerpen. Ter hoogte van de huisnummers 104 en 138 komt er telkens een betonnen rijbaankussen met voetpaduitstulping.
Daarnaast worden de parkeerplaatsen ter hoogte van de Letterkundestraat 67 verplaatst naar de onpare zijde, wat beter aansluit op de nieuwe aanleg met de rotonde van de Letterkundestraat. Door een logischere invulling van de parkeerplekken creëert de stad op die manier twee extra plaatsen in de Chrysantenstraat.
De stad neemt verder ook de Kerkstraat in 2060 Antwerpen onder handen. Ter hoogte van huisnummer 13 komen daar 2 betonnen rijbaankussens. De voetpaduitstulping ter hoogte van huisnummer 142 wordt uitgebreid.
Verkeersveiligheid een aandachtspunt
Het is de bedoeling van de stedelijke Staten-Generaal om projecten te blijven uitwerken in de buurt van schoolomgevingen, schoolroutes, zwarte punten en gevaarlijke wegsegmenten. De focus zal ook sterker liggen op woon- en schoolomgevingen en de functies die daarbij horen. De stad wil zo in praktijk met de nieuwe snelheidsremmende maatregelen de zone 30 effectief afdwingen.
Dat verkeersveiligheid een aandachtspunt is, merkt de stad aan de hand van het aantal vragen dat gesteld wordt om snelle, tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen uit te voeren. Om een goed antwoord te kunnen bieden op die vragen maakt de stad nu gebruik van een prioriteitenlijst en wegingscriteria.
Daarnaast zet de stad ook verder in op het duurzamer maken van de snelle, tijdelijke verkeersingrepen. In plaats van enkel plooibakens en markeringen te plaatsen of een prefab rijbaankussen, zal er vaker gekeken worden naar boordstenen en verharding of een betonnen rijbaankussen. De beperkte meerkost van deze ingrepen weegt zeker op tegen de verwachte onderhoudskost van minder duurzame maatregelen.
Verantwoordelijken: burgemeester Bart De Wever; Koen Kennis, schepen voor mobiliteit en Ludo Van Campenhout, schepen voor publiek domein