Stad Antwerpen werkt aan vlottere tramdoorstroming

Op 19 september 2014

Waar mogelijk wil de stad Antwerpen op korte termijn werk maken van een betere tramdoorstroming. Op 19 kruispunten wordt nog dit jaar onderzocht of en hoe de doorstroming van de trams er beter kan. De nodige aanpassingen volgen dan in het voorjaar van 2015.

Het verbeteren van de tramdoorstroming is een belangrijk punt in het mobiliteitsplan van de stad. Op heel wat kruispunten die onder het beheer van de stad vallen, kan daar op korte termijn werk van gemaakt worden. Op de Belgiëlei nam de stad de voorbije maand al maatregelen waardoor tramlijnen 2, 6 en 15 er minder lange wachttijden kennen dan daarvoor.

Het college heeft nu beslist om samen met De Lijn 19 kruispunten te onderzoeken waar het stadsbestuur de tramdoorstroming wil verbeteren.

Deze kruispunten worden onderzocht:

Kruishofstraat - Berkenlaan;

Blancefloerlaan - Halewijnlaan;

Blancefloerlaan - Regatta;

Brederodestraat - Broederminstraat;

Brederodestraat - Montignystraat;

Nationalestraat - Kammenstraat;

Nationalestraat- Kronenburgstraat;

Lange Leemstraat - Sint-Vincentiusstraat;

Lange Leemstraat - Lamorinièrestraat;

Gitschotellei - Karel De Preterlei;

Boekenberglei - Menegemlei;

Ter Heydelaan - A. Schneiderlaan;

Ter Heydelaan - Confortalei;

De Bruynlaan - Jules De Geyterstraat;

De Bruynlaan - Voetbalstraat;

Cuperusstraat - Lange Leemstraat;

Antwerpsesteenweg - Steynstraat;

Huidevetterstraat - Schuttershofstraat;

Meirbrug.

Op de geselecteerde kruispunten deed De Lijn al wachttijdmetingen. Aan de hand daarvan werden de stopkans en de wachttijd aan verkeerslichten in kaart gebracht.

Het gaat telkens om kruispunten met verkeerslichten waarvan de stad Antwerpen wegbeheerder is. Deze kruispunten kunnen tegen het einde van het jaar doorgelicht worden. Het onderzoek moet duidelijk maken welke ervan in aanmerking komen voor een betere tramdoorstroming. Daar wordt dan werk gemaakt van bijvoorbeeld een aanpassing van de verkeerslichtenregeling, kleine aanpassingen aan de infrastructuur, het verplaatsen van een halte, enzovoort.

De vlottere doorstroming van trams kan ook andere weggebruikers ten goede komen. In een aantal van deze straten geldt voor fietsers bijvoorbeeld dezelfde verkeerslichtenregeling als voor trams.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is