U bent hier
OCMW Antwerpen publiceert digitaal jaarverslag 2014
Uit het jaarverslag 2014 van OCMW Antwerpen blijkt dat Antwerpen als grootstad nog steeds sociale uitdagingen heeft, met (kinder)armoede en werkloosheid als belangrijkste werkpunten. Meer dan 900 OCMW-medewerkers zetten zich elke dag in om mensen aan werk, een woning en uit de armoede te helpen, met specifieke aandacht voor kinderen en jongeren. Iedereen kan het jaarverslag digitaal raadplegen op de site van het OCMW.
Kansen voor kinderen en jongeren
Kinderarmoede aanpakken is een gedeelde verantwoordelijkheid van alle OCMW-diensten en verschillende partners. Samen proberen ze de gezondheid en onderwijskansen van kinderen en jongeren te verbeteren, zonder uit het oog te verliezen dat investeren in kinderen en jongeren begint bij een goede ondersteuning van hun ouders.
Maatschappelijk werkers helpen ouders bij de opvoeding en opvolging van de schoolresultaten van hun kinderen.
In de buurtrestaurants kunnen gezinnen een goedkope en gezonde maaltijd eten of afhalen. Sinds januari 2014 kost zo’n maaltijd voor kinderen tot twaalf jaar van ouders met een verhoogde tegemoetkoming slechts één euro.
In april 2014 startte het OCMW met huurbemiddeling om uithuiszettingen te voorkomen, waardoor minder gezinnen met kinderen op straat terechtkomen.
Samen sterk voor werk
Het OCMW en diverse partnerorganisaties bundelen hun krachten om zo veel mogelijk mensen aan werk te helpen. OCMW Antwerpen blijft ook zoeken naar nieuwe manieren om de doorstroom naar de arbeidsmarkt te verbeteren.
Zo introduceerde de organisatie het afgelopen jaar werkplekleren. Van de 36 klanten die stage liepen bij een privéwerkgever, kregen 15 een regulier contract aangeboden. Daarnaast staan 7 klanten op de aanwervingslijst van verschillende bedrijven. Zij kunnen aan de slag gaan, wanneer er een vacature vrijkomt. Sinds het najaar van 2014 is OCMW Antwerpen actief op zoek naar privéwerkgevers om die positieve evolutie verder te zetten.
Enkele opvallende cijfers van 2014
· De positieve doorstroom van klanten die sociaal tewerkgesteld waren, is ten opzichte van 2013 met zo’n 8 % gestegen. Het aantal klanten dat na zijn sociale tewerkstelling aan het werk ging, is met 2,5 % omhoog gegaan. 5,6 % meer klanten volgden na afloop een beroepsgerichte opleiding die een aanzienlijke kans op tewerkstelling biedt.
· De buurtrestaurants verkochten 219 194 gezonde maaltijden (soep en hoofdgerecht), waarvan 3576 kindermaaltijden voor één euro.
· Het aantal dossiers intrafamiliaal geweld is opnieuw gestegen. In 2014 meldden OCMW-medewerkers, de politie en andere partijen 193 gezinnen aan.
· De medewerkers van de dienst Kansen voor Kinderen hielpen 279 klanten bij de opvoeding en opvolging van de schoolresultaten van hun kinderen en hielpen zo in totaal 533 kinderen.
· De dienst Schuldbemiddeling stelt steeds vaker vast dat klanten geen of een te laag inkomen hebben om de vaste kosten te betalen. De dienst startte afgelopen jaar 1093 nieuwe dossiers op.
· De OCMW-huurbemiddeling loont. In 429 dossiers behaalden maatschappelijk werkers een positief resultaat door binnen een maand na de aanvraag met de huurder en verhuurder te overleggen en/of afbetalingsplannen met huurders af te sluiten. Zo zijn uithuiszettingen vermeden.
· 15 792 klanten kregen financiële steun.
Digitaal jaarverslag
Het jaarverslag 2014 is online gepubliceerd op http://ocmw.antwerpen.be/jaarverslag-2014.
Op die webpagina’s vinden bezoekers uitgebreid cijfermateriaal en duiding bij de OCMW-werking. Ze kunnen er ook een filmpje en foto-overzicht over kinderarmoede bekijken.
Verantwoordelijke: Fons Duchateau, OCMW-voorzitter