Stad lanceert ‘winkeldokter’ en virtuele retailtoer op Bredabaan

Op 13 mei 2016, over deze onderwerpen: Middenstand

Op de Bredabaan in Merksem zal een interieurarchitect, ‘de winkeldokter’, leegstaande panden analyseren. Die worden vervolgens gepromoot bij ondernemers. Dit projectvoorstel wordt voorgelegd aan de gemeenteraad op 22 juni 2016 en zou na goedkeuring kunnen starten in juli.

Het project kadert in het leegstandsproject Bredabaan, waarbij al meerdere acties werden ondernomen om de Bredabaan als aantrekkelijke vestigingsplek voor detailhandel en horeca te promoten.

Virtuele voorstelling panden

De winkeldokter analyseert een tiental leegstaande panden op de Bredabaan, in samenspraak met de eigenaars. Op basis van deze analyse stelt hij/zij een aantal minimale ingrepen voor, die door de stad Antwerpen worden uitbesteed aan een externe partij. Vervolgens worden van de panden 360°-foto’s gemaakt en op de voor dit project aangemaakte website www.ondernemeninmerksem.be geplaatst. Daar kunnen geïnteresseerde investeerders een virtuele retailtoer doen. Op de site vinden ze ook alle relevante informatie over de panden zoals de afmetingen, specificaties, contactgegevens van de eigenaar of het immokantoor, mogelijk voordelige huurtarieven, enzoverder.

Om het potentieel van de panden extra te benadrukken, levert de winkeldokter ook 3D-beelden van mogelijke invullingen aan. Op deze manier krijgt de virtuele bezoeker een duidelijk beeld van hoe het pand er zou kunnen uitzien bij een commerciële invulling.

Bij dit project ondersteunt stad Antwerpen de pandeigenaars en de door hen aangeduide immokantoren, de stad treedt zelf niet als makelaar op.

Engagement van de eigenaars

Als tegenprestatie engageert de eigenaar van het pand zich om actief mee te werken aan de slaagkansen van een permanente invulling van het pand. Dit doet de eigenaar door minstens aan een van de deelprojecten, zoals het etalageproject ‘Pop-Up Bredabaan’, deel te nemen. Hij kan er ook voor opteren een aantrekkelijk huurvoorstel uit te werken voor potentiële huurders.

Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “De Bredabaan opnieuw doen heropleven kunnen we als stad niet alleen. Enkel wanneer we de handen in mekaar slaan, kunnen we hier een succesverhaal van maken. Het mag duidelijk zijn dat we geloven in de toekomst van de Bredabaan. Na de heraanleg van de winkelstraat en het openen van de pop-ups, zorgt dit opnieuw voor een frisse wind in de straat!”

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor middenstand

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is