Antwerpen verdient opnieuw de titel van FairTradeGemeente

Op 9 april 2021, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Ontwikkelingssamenwerking

Antwerpen draagt al sinds 2007 de titel van FairTradeGemeente. De criteria om het fairtradelabel te halen, sluiten nauw aan bij de visie van de stad op eerlijke handel. Naast het aankopen van fairtradeproducten uit het Zuiden is ook de aandacht voor lokale producten en producenten belangrijk. Het stadsbestuur engageert zich om FairTradeGemeente te blijven en is dan ook trots op de herbevestiging van zijn titel met een A-score op de Fair-O-Meter.

Als een van de grotere centrumsteden wil Antwerpen het goede voorbeeld geven en aandacht besteden aan ontwikkelingssamenwerking. Ook dit jaar is de stad weer FairTradeGemeente met een A-score, de hoogste score op de Fair-O-Meter. Deze meting gaat na hoe steden en gemeenten hun engagement als FairTradeGemeente nakomen. Gezien de grootte van stad Antwerpen en haar administratie heeft haar duurzame aankoopbeleid een grote impact.

De criteria om de titel van FairTradeGemeente te verdienen, blijven zich richten op globale mondiale ontwikkeling, maar schenken nu ook aandacht aan lokale producenten. Het Antwerpse stadsbestuur ondersteunt deze ruimere visie op duurzame handel, want ook producenten zonder het fairtradelogo kunnen op een correcte manier handel drijven. Schepen voor ontwikkelingssamenwerking Nabilla Ait Daoud: “Wij zien het als onderdeel van een breder verhaal van duurzaamheid, waarbij ook aandacht gaat naar lokale handel, korte keten, kleinschalige biologische landbouw, het klimaat en duurzame consumptie.”

Zo wordt in alle stadslocaties koffie, thee en suiker aangeboden uit het duurzame aankoopcircuit. De Sinterklaas-chocolade die de personeelsvereniging voorziet voor alle medewerkers is niet alleen fairtrade, maar wordt ook in de socialetewerkstellingsplaats TwerkT samengesteld. Bij alle aankopen houdt de stad Antwerpen zoveel mogelijk rekening met duurzaamheidscriteria, waarbij naast fair trade ook lokale productie en duurzame consumptie belangrijk zijn.

Vanuit ontwikkelingssamenwerking worden in Marokko landbouwcoöperaties ondersteund bij de uitbouw van hun duurzame coöperatieve. Kleinschalige biologische landbouw, kwetsbare doelgroepen, korte keten en sociale rechtvaardigheid komen hier allemaal samen. In de stad zelf vormt ’t Dak van ’t Pakt een mooi en succesvol voorbeeld van lokale en duurzame stadslandbouw.

Verantwoordelijke schepenen: Nabilla Ait Daoud, schepen voor ontwikkelingssamenwerking – Tom Meeuws, schepen voor leefmilieu