Antwerpen wint prestigieuze Europese prijs voor participatietraject De Grote Verbinding

Op 22 november 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Gisterenavond vond in Praag (Tsjechië) de jaarvergadering plaats van Eurocities, een netwerk van de belangrijkste Europese steden. Daar werden ook de Eurocities awards uitgereikt voor uitstekende prestaties van aangesloten steden die de levenskwaliteit van de burgers verbeteren. Antwerpen kreeg er de hoofdprijs in de categorie ‘Cooperation’ voor het unieke participatietraject van de afgelopen jaren dat resulteerde in De Grote Verbinding.

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis, kreeg de prijs overhandigd in de Tsjechische hoofdstad Praag tijdens de jaarvergadering van Eurocities 2019. Hij werd op het podium vergezeld door schepen Nabilla Ait Daoud die de stad Antwerpen vertegenwoordigt bij Eurocities,

Antwerpen kreeg de Eurocities award in de categorie ‘Cooperation’ voor het unieke traject dat de verschillende stakeholders de afgelopen jaren afgelegd hebben om de mobiliteitsproblematiek van de stad aan te pakken, en dat resulteerde in een breed gedragen project: De Grote Verbinding.

De jury van Eurocities waardeerde met name het innovatieve en grootschalige karakter van het overlegmodel dat achter De Grote Verbinding zit. Ze vermeldde in het bijzonder de rol van de intendant, de nadruk op leefbaarheidsprojecten en de manier waarop de verzamelde kennis van de burgerbewegingen gehonoreerd werd.

De Antwerpse mobiliteitsproblematiek werd jarenlang geconfronteerd met grote uitdagingen en ogenschijnlijk onverzoenbare belangen. Door technische experten en burgerbewegingen een sterke en permanente stem te geven in het overleg werd hierop een antwoord gevonden. De stad Antwerpen spoorde hierbij de verschillende partijen aan om tot een consensus te komen, namelijk burgers, stadsplanners, mobiliteitsexperten, ingenieurs en de verschillende betrokken overheden.

In zijn dankwoord droeg schepen voor mobiliteit Koen Kennis de award uitdrukkelijk op “aan alle 527.000 Antwerpenaren”. Koen Kennis: “Eurocities schuift Antwerpen hiermee uitdrukkelijk naar voor als een voorbeeld van ‘good practice’, een inspiratiebron voor andere steden. De cijfers maken duidelijk dat De Grote Verbinding wérkt: meer dan 50 werkbanken, een 100-tal werksessies, 3500 experten en beleidsmakers, 3000 betrokken burgers, bedrijven en organisaties.”

Volgens Manu Claeys van stRaten-generaal, naast Ademloos en Ringland 1 van de 3 burgerbewegingen betrokken bij De Grote Verbinding, zat zo’n internationale erkenning voor wat in Antwerpen gebeurt er onvermijdelijk aan te komen. Hij geeft regelmatig lezingen in Nederland over het Antwerpse Toekomstverbond en het participatieproces erachter. “Samen met burgers bouwen aan een stad, het is een uitdaging die elke Europese stad in deze tijden wil aangaan. Met toenemende interesse wordt daarbij gekeken naar het meest ambitieuze medezeggenschap-experiment in ons land, naar de innovatieve werkgemeenschap van ambtenaren, experten, burgers en bestuurders die we de voorbije jaren op poten hebben gezet.”

Antwerpen is een Europese hotspot op dat vlak. De stad ervaart de erkenning als een bekroning voor nieuwe samenwerkingsformules tussen besturen en hun burgers, en als een aanmoediging om op het ingeslagen pad verder te gaan.

Alexander D’Hooghe, die als intendant de volgende jaren De Grote Verbinding zal begeleiden, is blij met de onderscheiding: “Het is heel belangrijk dat Antwerpen internationaal deze erkenning krijgt. Ik denk dat we echt trots mogen zijn op de samenwerking die hier de afgelopen jaren tot stand is gekomen.”

“Samenwerken is moeilijker dan niet samenwerken”, zegt Luc Hellemans, algemeen directeur van Lantis (Leefbaar Antwerpen door Innovatie en Samenwerken). “Maar samenwerken geeft je een ander perspectief en nieuwe inzichten, wat dit project vele malen heeft verbeterd. Het is de sleutel tot het succes van De Grote Verbinding.”

De Grote Verbinding

De komende jaren ligt een van de meest ambitieuze bouwwerven in Noordwest-Europa aan de Schelde. Antwerpen en Vlaanderen bouwen aan een stad waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s in de toekomst onder de grond. Dit zorgt voor een betere mobiliteit voor Antwerpen, zijn haven en voor Vlaanderen. Bestaande en nieuwe wijken worden met elkaar verbonden, met meer groen en schonere lucht. Het volledige toekomstproject kreeg de toepasselijke naam ‘De Grote Verbinding’.

Eurocities

Eurocities is een netwerk van belangrijke Europese steden, vertegenwoordigd door de verkozen lokale en stedelijke overheden. Het netwerk werd opgericht in 1986 door de toenmalige burgemeesters van Barcelona, Rotterdam, Milaan, Lyon, Frankfurt en Birmingham. Vandaag verenigt de organisatie 140 Europese grootsteden en 45 partnersteden, die in totaal 130 miljoen in 39 landen vertegenwoordigen.

De werking van Eurocities splitst zich op in 6 thematische fora, bestaande uit een brede waaier van werkgroepen, projecten, activiteiten en events, in welke de leden ervaringen delen en inzichten kunnen uitwisselen. Het netwerk werkt nauw samen met de instellingen van de Europese Unie, en buigt zich over problemen die te maken hebben met het dagelijkse leven van de Europeanen.

Het doel van Eurocities is om als lokale overheden te kunnen wegen op Europese besluitvorming. Meer info vinden geïnteresseerden op http://www.eurocities.eu/.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit