Autodeelorganisatie Partago start in Antwerpen

Op 19 juli 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Het college keurde de erkenningsaanvraag van autodeelorganisatie Partago goed. De coöperatie zal in oktober van dit jaar opstarten met één deelwagen in de Stalinsstraat in Deurne-dorp. Voor uitbreidingen kunnen gebruikers zelf nieuwe locaties voorstellen.

Elke autodeelorganisatie die in stad Antwerpen actief wil zijn, moet voldoen aan bepaalde erkennings- en werkingsvoorwaarden. Afgelopen april kwam er een nieuw reglement voor autodelen, met extra aandacht voor het delen van data over beschikbaarheid, gebruik en spreiding van de deelwagens, en het inzetten van emissieloze voertuigen.

Partago, dat nu reeds actief is in meerdere Vlaamse gemeentes, deed een aanvraag en voldoet aan alle voorwaarden. Het gaat om een coöperatie, waarbij alle leden mede-eigenaar zijn van de 100% elektrische wagens. De autodeelorganisatie heeft ook een werking met buddy’s, dat zijn leden die actief meehelpen met het opladen en nieuwe gebruikers wegwijs maken in het systeem en het elektrisch rijden.

Eerste coöperatieve deelwagen komt in Deurne

Partago plaatst enkel deelwagens in buurten die het potentieel hebben om voldoende gebruik te garanderen. Om dat te kunnen inschatten, ontwikkelden ze de online kaart deelauto.coop. Iedereen kan daarop aanduiden waar, en hoe vaak, ze van een deelauto gebruik zouden maken. Als er voldoende vraag binnen hun werkingsgebied is, plaatst Partago er een deelwagen. De autodeelorganisatie start in Antwerpen alvast met één elektrische wagen in de Stalinsstraat in Deurne-dorp. Voor dit eerste project werken ze samen met burgercoöperatie ZuidtrAnt cvba, Klimplant vzw en Woonhaven om het autodelen daar te stimuleren. Deze deelauto komt er met gedeeltelijke steun van fondsen van het Klimaatfonds.

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: "Ik wens Partago veel succes in Antwerpen, en dat zeg ik ook uit eigenbelang. Elke deelwagen haalt immers particuliere wagens van de weg. Ze spelen om die reden een groeiende rol in de modal shift voor Antwerpen, en potentieel ook in de verduurzaming van onze mobiliteit."

Momenteel zijn er reeds drie commerciële autodeelorganisaties actief in Antwerpen: Cambio, Poppy en Green Mobility. Partago wordt de eerste coöperatieve autodeelorganisatie in Antwerpen.

Koen Kennis - Schepen bevoegd voor financiën, mobiliteit, toerisme, middenstand en decentralisatie