Erfpachter gezocht voor kasteel Steytelinck in Wilrijk

Op 7 december 2023, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening, Stadsontwikkeling

AG Vespa zoekt een geïnteresseerde kandidaat die het kasteel Steytelinck in Wilrijk wil renoveren en een nieuwe invulling geeft. Het pand staat momenteel leeg, en daar willen zowel de stad als het district snel verandering in brengen. Daarom lanceert AG Vespa een oproep tot erfpacht. Geïnteresseerden kunnen tot midden maart 2024 hun projectvoorstel indienen. De gekozen kandidaat zal al komende zomer een (tijdelijke) invulling voorzien.

Kasteel Steytelinck ligt in het gelijknamige park in het district Wilrijk. Oorspronkelijk fungeerde dat park als de kasteeltuin, maar in 1929 werd het opengesteld voor het publiek. De locatie staat bekend om haar weelderige en schilderachtige omgeving met wandelpaden, een speeltuin en vijver, wat het park tot een aangename bestemming maakt om te vertoeven. Het kasteel is bovendien opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed.

Renovatie en nieuwe invulling

AG Vespa en het district hopen snel weer wat levendigheid te creëren in en rond het gebouw, en lanceren daarom een erfpachtoproep. Daarin wordt bepaald dat de toekomstige erfpachter het kasteel moet renoveren en een nieuwe invulling geven. Belangrijk is dat hun aanpak zorgt voor een meerwaarde voor buurt en park, én dat er komende zomer al een (tijdelijke) invulling komt, waarbij de sanitaire voorzieningen worden opengesteld.

Voorzitter van AG Vespa Annick De Ridder: “Net geen 100 jaar geleden werd de tuin van Kasteel Steytelinck als park opengesteld voor het publiek. In hartje Wilrijk is het sindsdien heerlijk wandelen en vertoeven in dit park. Vandaag gaan we op zoek naar een geïnteresseerde kandidaat die het kasteel zelf nieuw leven kan inblazen met een project dat een echte meerwaarde voor buurt en park vormt. De buurt en bezoekers zullen al vanaf volgende zomer kunnen genieten van een (tijdelijke) invulling.”

Procedure

Het kasteel wordt in erfpacht gegeven voor een periode van 50 jaar met mogelijkheid tot verlenging. Geïnteresseerden kunnen onder gesloten omslag een bod met uitgewerkt projectvoorstel uitbrengen. De biedingen sluiten af op vrijdag 14 maart 2024 om 11 uur. Meer informatie over de oproep en de voorwaarden is te vinden op www.agvespa.be, klik hier voor de rechtstreekse link.

Annick De Ridder - Schepen bevoegd voor haven, stadsontwikkeling, ruimtelijke ordening en patrimonium en voorzitter van AG Vespa