Fietsostrade F18 Bornem-Puurs officieel geopend

Op 27 januari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Vrijdag 27 januari openden Luk Lemmens, gedeputeerde voor mobiliteit, Luc De boeck, burgemeester van Bornem en Koen Van den Heuvel, burgemeester van Puurs de laatste schakel van de fietsostrade F18 ter hoogte van de Vliet. Daarmee is de fietsostrade af tussen Willebroek en Temse. Puurs, Bornem en de provincie  Antwerpen werkten sinds 2010 aan deze verbinding.

De F18 loopt langs de spoorweg tussen Mechelen over Willebroek en Temse tot in Sint-Niklaas. De fietsostrade ontsluit bedrijvencentra, scholen en dorpskeren over een langere afstand en zorgen voor een vlot veilig alternatief voor de wagen.

Brug over de Vliet
De Vliet vormt de grens tussen Puurs en Bornem. Om beide gemeenten met elkaar te verbinden, plaatsten we een brug. De brug zelf is een primeur. Ze is gemaakt uit kunststof en dit is de eerste maal op het fietsostradenetwerk. Ze is gemaakt uit kunststof. Zo zorgt ze voor een duurzame, veilige en comfortabele oversteek van de Vliet.

“De provincie Antwerpen zet al jaren sterk in op fietsende pendelaars”, legt Luk Lemmens, gedeputeerde voor mobiliteit uit. “We doen dat enerzijds door de aanleg van fietsostrades. Anderzijds moedigen we lokale besturen aan om zelf stukken fietsostrade aan te leggen. Vanuit het Fietsfonds subsidieert de provincie 60% en de Vlaamse overheid 40%. De gemeenten moeten enkel nog de werken voorbereiden en uitvoeren. Dit hebben ze hier in Bornem en Puurs goed begrepen. Dit nieuwste stuk van de F18 tussen Mechelen en Temse heeft 650.000 euro gekost. Het Fietsfonds betaalde dit volledige bedrag terug. Je kan dus vanaf nu heel het traject van de F18 tussen Willebroek en Temse fietsen.”

“De gemeente Bornem is bijzonder verheugd met de nieuwe fietsweg”, aldus Bornems burgemeester Luc de Boeck. “Dit nieuwe fietspad betekent een aanzienlijke meerwaarde voor o.a. de schoolgaande jeugd van beide gemeenten. De vraag voor een veilige fietsverbinding tussen de twee gemeenten was er al lang.”

“Puurs wilde graag voortrekker zijn van dit dossier om alles administratief makkelijker en eenvoudiger te laten verlopen. Hierdoor konden we een gezamenlijk studiebureau aanstellen, vergaderingen rond mobiliteitsdossiers gemeenschappelijk houden en vermeden we twee verschillende aanbestedingen en eventueel aannemers voor hetzelfde traject te moeten werken”, licht Koen Van den Heuvel, burgemeester van Puurs toe. ”Wervingen en opvolging van de werken deden beide gemeentes afzonderlijk.”

Luk Lemmens, Koen Van den Heuvel en Luc de Boeck zijn zeer tevreden over het eindresultaat. De twee dorpskernen zijn dankzij deze nieuwe fietsweg op een veilige manier verbonden voor de inwoners van buiten de gemeenten.

Luk Lemmens, gedeputeerde voor mobiliteit