Kerkelei in Wilrijk krijgt schoolstraat en enkelrichtingsverkeer

Op 22 december 2020, over deze onderwerpen: Jeugd, Mobiliteit, Onderwijs

Het district Wilrijk, de stad Antwerpen en Parkschool Ieperman hechten veel belang aan een veilige schoolomgeving. Daarom nemen ze enkele verkeersmaatregelen in de Kerkelei.

Vanaf maandag 4 januari (na de kerstvakantie) tot en met 30 juni 2021 zal de Kerkelei als schoolstraat worden ingericht, om de verkeersveiligheid aan de schoolpoort en in de buurt te verbeteren.

Een schoolstraat wordt aan het begin en het einde van de schooldag een halfuurtje afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Een vrijwilliger of gemachtigd opzichter plaatst een hek aan de uiteinden van de schoolstraat. Auto’s kunnen er dan even niet in, fietsers en voetgangers wel. In de straat geparkeerde auto’s mogen de straat wel nog verlaten. De hekken in de Kerkelei worden geplaatst op de kop met de Steytelincklei en net achter de uitrit van zwembad Ieperman.

Het gaat om een proefproject dat tussentijds geëvalueerd zal worden. Ook ouders van de Parkschool en buurtbewoners zullen betrokken worden bij de evaluatie. Nadien wordt beslist om de ingrepen permanent te maken, eventueel bij te sturen of stop te zetten.

Kerkelei wordt enkelrichtingsstraat

Alvorens de schoolstraat wordt ingevoerd, zal de Kerkelei een enkelrichtingsstraat worden richting Doornstraat. Het enkelrichtingsscenario zal steeds gelden en dus niet enkel tijdens de schooldagen.

Met de schoolstraat en het enkelrichting maken van de Kerkelei zorgen de stad en het district voor een aangenamere, rustigere en veiligere school- en woonomgeving. Voetgangers en fietsers krijgen hierdoor meer plaats. Leerlingen en hun (groot)ouders kunnen zich op een meer gestructureerde manier van en naar de schoolpoort begeven.

Vijf schoolstraten

Met de Kerkelei telt het district Wilrijk nu in totaal 5 schoolstraten. Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Telkens een school een aanvraag doet om een schoolstraat in te richten, onderzoeken we die aanvraag op haalbaarheid op het vlak van mobiliteit. We proberen dat onderzoek zo kort mogelijk te houden, zeker gezien de verhoogde belangstelling voor schoolstraten sinds de uitbraak van het coronavirus. Antwerpen is niet voor niets koploper in Vlaanderen op het vlak van schoolstraten.”

Schepen voor onderwijs Jinnih Beels: “Met schoolstraten maken we schoolomgevingen aangenamer voor de buurt en ouders, maar zorgen we vooral dat kinderen veilig hun weg van en naar school kunnen vinden. Dat geldt zeker voor hen die te voet of met de fiets komen. Ik hoop dan ook dat het lijstje van scholen met schoolstraten nog verder zal worden uitgebreid.”

"Samen met de Parkschool werkten we hard aan het verhogen van de verkeersveiligheid in de hele omgeving”, vult Hans Ides, Wilrijks districtsschepen voor jeugd en lokale onderwijszaken, aan. “Met deze schoolstraat en enkelrichting hopen we structureel die verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers te verbeteren."

Ann Olieslaeghers, directeur van Parkschool Ieperman, besluit: "We zijn zeer blij dat we na een constructieve samenwerking met de straat en het district voor een veiligere schoolomgeving kunnen zorgen."

Verantwoordelijken: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit – Jinnih Beels, schepen voor onderwijs – Kristof Bossuyt, districtsburgemeester – Hans Ides, districtsschepen voor jeugd en lokale onderwijszaken