U bent hier
'Mobizone' wil mensen bewust maken van duurzame vervoersmiddelen in Antwerpen

Vanaf 1 juni wordt in Antwerpen de Mobizone-campagne gelanceerd. Zo wil de stad, samen met vervoermaatschappij De Lijn, haar inwoners duurzame verplaatsingsmogelijkheden leren kennen én laten gebruiken. Via gerichte advertenties op sociale media worden mensen uitgenodigd om het aanbod van de Mobizone in hun buurt te leren kennen en krijgen ze als stimulans een extraatje zoals korting op het openbaar vervoer of op het inschrijven bij autodeelsystemen zoals Cambio of fietsdeelsystemen zoals Velo en Bluebike.
“Als stad staan we helemaal achter de Antwerpse Mobizone. Hoewel er in Antwerpen heel wat mogelijkheden zijn om te kiezen voor duurzame mobiliteit, weten veel Antwerpenaars niet dat ze er ook in hun buurt gebruik van kunnen maken. Via deze campagne leren mensen dit aanbod al doende kennen”, aldus schepen voor mobiliteit, Koen Kennis.
Een stad als Antwerpen is bij uitstek een Mobizone omdat er in de stad een heel netwerk aan duurzame vervoersmiddelen voorhanden is zoals openbaar vervoer, taxi, auto- en fietsdeelsystemen. Toch blijkt dat niet iedereen deze alternatieven goed weet toe te passen in de eigen stad. Deze campagne wil mensen bereiken die zelf niet op zoek gaan.
Mensen mobiliseren om duurzame vervoersmiddelen te gebruiken via sociale media
De campagne loopt tot 15 juli, en verloopt volledig digitaal. Via sociale media worden mensen op maat aangesproken en toegeleid naar http://www.groenemobizone.be/antwerpen en kunnen potentiële gebruikers op maat van hun behoeften én aangepast aan het moment benaderd worden. Zo worden jongeren op een andere manier aangesproken dan pendelende werknemers. Tijdens de week ligt de klemtoon op werk- of schoolvervoer, in het weekend vooral op vrije tijd.
Wie een banner of advertentie op sociale media aanklikt, komt op een pagina terecht waar een aanbod op maat te vinden is. Op een kaart kunnen bezoekers van de site inzoomen op een locatie zodat ze meteen de mogelijkheden zien die voor hun specifieke situatie beschikbaar zijn. Ook kunnen bezoekers op de site voordeelpassen aanvragen voor kortingen op bus, tram en trein, op ritten met de Velo’s, op een abonnement op Cambio-autodelen of autodelen via CozyCar, of op het gebruik van Blue-bikes en het Fietspunt.
Samenwerking tussen stad en De Lijn
Deze Mobizone is een onlinecampagne van De Lijn, in samenwerking met de stad, die onder de koepel ‘Slim naar Antwerpen’ wordt uitgerold. ‘Slim naar Antwerpen’ is een samenwerkingsverband tussen verschillende partners (stad Antwerpen, Vlaamse overheid, Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, De Lijn, NMBS, nv De Scheepvaart, Infrabel, het Antwerpse Havenbedrijf) die de impact van de vele infrastructuurwerken in de regio op het verkeer samen minimaal willen houden.
Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit