Plaatsing Parkbrug in weekend van 11 juni

Op 2 mei 2016, over deze onderwerpen: Middenstand, Parken, Recreatie, Stadsontwikkeling

Op zaterdag 11 juni start de plaatsing van de Parkbrug, een voetgangers- en fietsersbrug die Park Spoor Noord over de Leien heen verbindt met het Eilandje. De brug is 67 meter lang en weegt 170 ton. Ze komt in één geheel aan via het water aan het Kattendijkdok en wordt op één weekend geplaatst. De hinder voor het verkeer wordt zo tot een minimum beperkt. Na de plaatsing duurt het ongeveer één maand voor de brug opent voor het publiek.

De Parkbrug zal aan de kant van het Eilandje op de London Tower rusten en aan de kant van het park op het kopgebouw van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen. Ze vormt samen met de aanleg van de parkhelling het sluitstuk van de werken aan Kop Spoor Noord. De brug, naar een ontwerp van Ney & Partners, wordt met haar niet alledaagse vorm en gatenpatroon een opvallende toegangspoort voor het noorden.

Verloop van de werken

De buurt wordt tijdig geïnformeerd over mogelijke maatregelen voor de plaatsing. Omleidingen worden duidelijk aangegeven door middel van signalisatie.

Actuele informatie is te vinden op www.antwerpen.be/parkbrug. Daar kunnen geïnteresseerden ook een tweede ‘making of’-filmpje van de brug bekijken, gemaakt door Jasper Léonard.

Verantwoordelijke schepenen: Rob Van de Velde, schepen voor stadsontwikkeling en voorzitter AG VESPA - Koen Kennis, schepen voor mobiliteit