Populaire fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen krijgt grondige optimalisatie

Op 3 mei 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit

De fietsostrade F1 Antwerpen-Brussel over Mechelen krijgt een grondige optimalisatie waarmee de partners, de provincie Antwerpen, de gemeenten Hove, Kontich, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en de steden Mortsel en Mechelen willen inzetten op meer comfort en veiligheid voor het groeiend aantal fietsers op de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen.

“De fietsostrade F1 tussen Antwerpen en Mechelen is volledig in gebruik sinds 2015. De afgelopen vijf jaar zien we een enorme evolutie in het aantal fietsers. In Hove bijvoorbeeld telde de provinciale Fietsbarometer gemiddeld 1 404 fietsers per werkdag in 2015. In 2020 steeg dit aantal met 42 procent naar net geen 2 000 fietsers per dag. In Mortsel tellen we zelfs meer dan 4 000 fietsers per werkdag. In Duffel verdubbelt het aantal fietsers er op 5 jaar tijd van ruim 1 000 fietsers per werkdag in 2015 naar 2 059 in 2020”, geeft gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Mobiliteit, mee. “Nu al maken er zoveel fietsers gebruik van deze fietsostrade en vanuit de provincie Antwerpen zijn we ervan overtuigd dat dit aantal nog zal toenemen. We faciliteren dit door deze fietsroute te optimaliseren en knelpunten weg te werken, zoals slechte zichtbaarheid, verouderde infrastructuur of een te smal profiel.”

Oudste fietsostrade in Vlaanderen

De F1 tussen Antwerpen en Mechelen is de oudste fietsostrade in Vlaanderen. Ruim 15 jaar geleden werden de eerste schakels ervan als een demonstratieroute gebouwd volgens de richtlijnen van dat moment. Door de gewijzigde richtlijnen voor fietsinfrastructuur en het groeiend fietsgebruik is een optimalisatie nodig. Voor bepaalde delen betekent dit een verbreding van het fietspad, op andere plaatsen gaat het over veiliger maken van kruispunten.
“In een eerste oefening bracht de provincie Antwerpen alle knelpunten in kaart, aan de hand van gegevens uit de provinciale Fietsbarometer en de vele feedback van gebruikers die het Steunpunt Fiets ontving de afgelopen jaren. Deze oefening lag aan de basis van deze samenwerking tussen de provincie en betrokken lokale besturen, die zal leiden tot een make-over voor de fietsostrade F1 tussen Antwerpen en Mechelen”, aldus gedeputeerde Luk Lemmens.

De Groenstraat, op de grens van Hove en Morstel, is alvast één van de knelpunten op de
fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen - Copyright: provincie Antwerpen

Studiebureau brengt knelpunten in kaart

De lokale overheden stelden studiebureau Sweco aan om de verschillende werkpunten verder te onderzoeken. Provincie Antwerpen coördineert de studieopdracht, zorgt voor de procesbegeleiding en de afstemming met de gemeenten en steden.

“De fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen heeft het fietsgebruik in onze gemeente een boost gegeven. Hovenaars vinden via deze weg een veilige en snelle duurzame verbinding naar Antwerpen, Mechelen en Lier. Een succesverhaal dat een vervolg nodig heeft om het fietscomfort te verbeteren en de veiligheid van alle weggebruikers, zeker ook de voetgangers, te vrijwaren. De goede samenwerking met het provinciebestuur Antwerpen is een zegen voor de uitbouw van een duurzame mobiliteit in de Zuidrand”, steekt burgemeester Koen Volckaerts van de gemeente Hove enthousiast van wal.

“De fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen is een cruciale fietsverbinding voor iedereen die in Mortsel woont of er regelmatig doorfietst. Op veel plekken is die as niet meer afgestemd op de fietsnoden van vandaag. We zijn blij dat we daar de komende jaren samen verandering in kunnen brengen”, aldus schepen Steve D’Hulster, bevoegd voor Mobiliteit stad Mortsel.

“In Kontich merken we dat steeds meer fietsers de fietsostrade ontdekken. Dat is fantastisch, maar brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee. En daar willen we vol op inspelen door meer ruimte te bieden waar nodig en mogelijk, maar ook door de zichtbaarheid in bepaalde bochten te verbeteren. Op die manier wordt fietsen leuker én veiliger. Dat is de weg die we ingeslagen zijn en verder willen bewandelen”, vult schepen Willem Wevers, bevoegd voor Mobiliteit en Verkeer gemeente Kontich, aan.

“De fietsostrade is een geweldige uitvinding. Gewoon in één rechte lijn naar je bestemming. Ik zou er vroeger, voor de aanleg van de fietsostrade, nooit over nagedacht hebben om met de fiets naar Mechelen of Antwerpen te rijden en dat is zeker wel veranderd. Ik ben daarom ook super blij dat er aandacht wordt besteed om de knelpunten verder aan te pakken en te optimaliseren”, klinkt het bij Ann Van Winkel, schepen van Mobiliteit van de gemeente Duffel.

“Met deze optimalisatie hopen we een antwoord te kunnen bieden aan de huidige problemen die we ondervinden aan de Spoorweglei in Sint-Katelijne-Waver. Het is in ieder geval positief dat er initiatief genomen wordt om de pijnpunten aan te pakken”, aldus Mobiliteitsschepen Sint-Katelijne-Waver Eric Janssens.

Ook bij de stad Mechelen is men fan van de fietsostrade. “De opwaardering van de fietsostrade sluit naadloos aan op de nieuwe tangent en de innovatieve fietspuzzel aan het Mechels station. Zo creëren we samen met externe partners een comfortabele, snelle én veilige fietsverbinding van Mechelen naar zowel Antwerpen als Brussel. Dat maakt de bereikbaarheid van onze stad nog meer dan ooit een absolute troef”, vertelt mobiliteitsschepen stad Mechelen Vicky Vanmarcke.

Timing

Indien alles vlot verloopt, zijn tegen eind 2021 alle knelpunten met de best mogelijke oplossing in kaart gebracht. Nadien volgt de planning van de uitvoering op het terrein. “Als provincie Antwerpen coördineren we de optimalisatie van de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen. In de studie maken we een opdeling tussen locaties waar we op korte termijn een kwaliteitssprong, dus veiliger en comfortabeler, kunnen maken zonder grote infrastructurele ingrepen en de grotere werken die later volgen. We bekijken momenteel of we enkele proefopstellingen als quick win zichtbaarheid op het terrein kunnen geven”, besluit gedeputeerde Luk Lemmens.

Beleidsverantwoordelijke: Luk Lemmens, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor Mobiliteit