Ruimtelijk uitvoeringsplan Vogelzang goedgekeurd

Op 30 september 2021, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening, Stadsontwikkeling

Het college keurde de start- en procesnota goed van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Vogelzang. Het plangebied Vogelzang is 16,5 hectare groot en bevindt zich tussen de Gérard Le Grellelaan, Vogelzanglaan, Jan Van Rijswijcklaan en Ring. Donderdag 18 november organiseert stad Antwerpen een inspraakmoment voor de buurt. De definitieve vaststelling van het RUP vindt in het voorjaar van 2023 plaats.

Het plangebied van het RUP Vogelzang omvat onder meer Antwerp Expo, Hotel Crown Plaza, een tankstation en de voormalige stadscamping Vogelzang.

Uitgangspunten startnota

De startnota gaat uit van vier ruimtelijke concepten:

Ruimtelijk programmatorisch evenwicht

Tussen de groene ruimte en het toekomstperspectief voor de aanwezige functies wordt een ruimtelijk en programmatorisch evenwicht voorgesteld.
       Antwerp Expo ligt in het plangebied. Het RUP zal de ruimtelijke randvoorwaarden en stedenbouwkundige principes voor de herontwikkeling vastleggen.
       De hoeken Vogelzanglaan-Gérard Le Grellelaan en Vogelzanglaan-Jan Van Rijswijcklaan worden als potentiële verdichtingslocaties verder onderzocht.
       Hotel Crowne Plaza kan zijn huidige functies uitbreiden.

Bereikbare en kwalitatieve open ruimte

Zachte verbindingen bestendigen en structureren.
       De relatie met Ringpark Groene Vesten versterken.

Collectief parkeren

Er wordt gezocht naar een locatie voor collectieve parkeervoorzieningen: in een parkeergebouw en/of op het dak van de te ontwikkelen functies.

Verleggen Vogelzanglaan

De noodzaak en wenselijkheid om de Vogelzanglaan te verleggen, wordt verder onderzocht.

“Veerkrachtig en toekomstgericht plan”
Annick De Ridder, schepen voor stadsontwikkeling, ruimtelijke ordening en voorzitter AG Vespa: “Naast de mogelijkheden voor de ontwikkeling van Antwerp Expo en Hotel Crown Plaza bekijken we de ruimtelijke ontwikkeling van het gebied tussen deze sites. Het versterken van de publieke (zachte) verbindingen, afgestemd op de visie voor het Ringpark Groene Vesten, verbetert de relatie tussen de verschillende sites in het plangebied. Het RUP Vogelzang zal een veerkrachtig en toekomstgericht plan vormen. De basis voor de verdere duurzame ontwikkeling van het plangebied als een ruimtelijk samenhangend geheel.”

Inspraak en infomoment

Van dinsdag 16 november tot en met vrijdag 14 januari 2022 kan iedereen suggesties geven voor de start- en procesnota. Donderdag 18 november vindt een infomoment plaats voor buurtbewoners. Zij krijgen hiervoor een nieuwsbrief met uitnodiging in de bus.

Van ruimtelijk kader tot RUP
TV MAKH werkte in 2015-2016 een ruimtelijk kader uit met de randvoorwaarden voor de ontwikkeling van dit gebied. Dit speciaal voor deze opdracht opgerichte ontwerpteam bestaat uit Maxwan, Karres & Brands, Hub, Universiteit Antwerpen en Goudappel Coffeng.

Eind 2020 besliste stad Antwerpen om een RUP Vogelzang op te starten. Een concrete volgende stap in de ontwikkeling van het plangebied als toplocatie in de stad en in het ruimtelijk raamwerk van TV MAKH.

Cultuurpark

Het plangebied van het RUP Vogelzang past binnen het ‘Cultuurpark’. Dit project maakt deel uit van de strategische ruimtes ‘zachte ruggengraat’ en ‘Groene Singel’. Het omvat kunstcentrum deSingel, olympisch zwemcentrum Wezenberg en het gerenoveerde restaurant Colmar. De Gérard Le Grellelaan, Vogelzanglaan, Jan Van Rijswijcklaan en Ring bakenen het Cultuurpark af.

Verantwoordelijke schepen: Annick De Ridder, schepen voor stadsontwikkeling, ruimtelijke ordening en voorzitter AG Vespa