Stad Antwerpen optimaliseert slimme autodeelhubs

Op 10 juli 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit

In 2022 en 2023 richtte stad Antwerpen 18 slimme autodeelhubs in, goed voor in totaal 90 autodeelplaatsen. Deze locaties zijn voorzien van meerdere autodeelplaatsen die door alle aanbieders van deelwagens gebruikt kunnen worden. Op basis van een grondige analyse worden sommige locaties behouden, andere verwijderd, en zal op enkele plaatsen het aantal autodeelplaatsen worden aangepast. 

Stad Antwerpen wil het autodelen verder stimuleren en faciliteren in de stad en de bredere Antwerpse vervoersregio. Autodelen biedt namelijk een goed alternatief voor een eigen (tweede) wagen, zowel voor bewoners als bezoekers. Elke deelwagen haalt meerdere particuliere wagens van de weg. Deelwagens spelen om die reden een groeiende rol in de modal shift voor Antwerpen: meer ruimte voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer, en maximaal de helft van de verplaatsingen per auto. Daarnaast dragen deelwagens ook bij tot een verduurzaming van de mobiliteit.

Daarom richtte de stad 18 slimme autodeelhubs in, in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Ekeren, Merksem en Wilrijk. Aangezien ook wordt ingezet op het gebruik van elektrische wagens, werden per hub ook enkele autodeelplaatsen voorzien van laadinfrastructuur.  

De stad heeft gedurende een jaar het gebruik van de slimme autodeelhubs gemonitord en geanalyseerd, op basis van het aantal gestarte en gestopte ritten per maand, verkregen van de vier erkende commerciële autodeelorganisaties. Aan de hand van deze analyse worden vijftien locaties behouden, één verwijderd en zal op twee plaatsen het aantal autodeelplaatsen worden verminderd. 

Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “Waar ze nodig zijn, behouden we de autodeelhubs. Waar ze minder gebruikt werden, geven we de parkeerruimte terug aan buurtbewoners. Het gaat immers om efficiënt gebruik van de publieke ruimte. Maar uiteraard blijven we autodelen stimuleren.” 

Koen Kennis - Schepen bevoegd voor financiën, mobiliteit, toerisme, middenstand en decentralisatie

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is