Stad schakelt verkeerslichten uit op kruispunt Gitschotellei-Cruyslei-Vosstraat

Op 13 april 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit

De stad Antwerpen wil het aantal verkeerslichten in de stad afbouwen door, daar waar mogelijk en nuttig, verkeerslichten uit te schakelen en te verwijderen. Dat gebeurt in verschillende fases. Zo kan goed opgevolgd worden of de afbouw van de verkeerslichten de veiligheid verhoogt. Op het kruispunt aan de Gitschotellei-Cruyslei-Vosstraat worden de verkeerslichten uitgeschakeld, na een positieve evaluatie van de testperiode met knipperlicht. Na een periode van maximaal 6 maanden volgt een nieuwe evaluatie. De verkeerslichten worden ten vroegste daarna verwijderd. 

Op 12 oktober 2014 werden de verkeerslichten van het kruispunt Gitschotellei-Cruyslei-Vosstraat op knipperlicht gezet. De procedure voor het verwijderen van deze verkeerslichten werd tegelijkertijd opgestart. Vóór de verkeerslichten op knipperstand stonden, waren er heel wat klachten en meldingen over de doorstroming van het autoverkeer in de Gitschotellei en de Cruyslei, met filevorming tot gevolg.

Flankerende maatregelen al genomen

Op basis van de resultaten van een tussentijdse evaluatie van het aanpassen van de lichten naar knipperlichten werden tussen november 2015 en juni 2016 verschillende flankerende maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verhogen. Zo werden er middengeleiders, verkeersgeleiders in het midden van de weg, aangebracht ter hoogte van de fiets- en voetgangersoversteken. Stopstrepen werden verwijderd en vervangen door haaientanden, dit om duidelijk te maken dat bij knipperstand de voorrangsregeling van toepassing is. De laad-en-loszone op het kruispunt werd ingekort en aan de fiets- en voetgangersoversteken over de trambedding werd een rood vlak aangebracht met de letters ‘TRAM’. Deze maatregelen verbeteren de zichtbaarheid op het kruispunt, maken het kruispunt compacter en overzichtelijker en remmen de snelheid van het autoverkeer af.

Lichten volledig uitgeschakeld en verdere optimalisaties na evaluatie

Fase 1 van de test (knipperlichtfase met flankerende maatregelen) is nu positief geëvalueerd op basis van de ontvangen klachten en meldingen, beschikbare ongevallengegevens, observaties en waarnemingen ter plaatse. Er kan dus overgeschakeld worden op fase 2 van de test, waarbij de lichten volledig uitgeschakeld worden.

“Daar waar de verkeerssituatie het toelaat en verkeersveilig is, schakelen we verkeerslichten uit om de doorstroming voor alle verkeersdeelnemers te verbeteren”, licht schepen voor mobiliteit Koen Kennis toe.

Uit observaties ter plaatse bleek dat er nog een aantal optimalisaties doorgevoerd kunnen worden. De middengeleider ter hoogte van de Vosstraat en de fietsoversteekplaatsen kunnen nog zichtbaarder worden gemaakt. Daartoe werd inmiddels witte reflecterende verf aangebracht rondom de boordsteen van de middengeleider en zal er aan de dwarse fietsoversteekplaatsen nog fietsgeleiding aangebracht worden op het wegdek. De andere fietspadmarkeringen zullen worden opgefrist. De huidige signalisatie aan de enkelrichtingsfietsoversteek ter hoogte van de toegang tot het Te Boelaarpark zal worden gewijzigd naar een dubbelrichtingsfietsoversteek. Tot slot zullen er snelheidsmetingen worden uitgevoerd in de Gitschotellei en - indien nodig - ook snelheidscontroles.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is