Start onderzoek ‘Kaailine’: vergroening wandelterras richting Zuiderterras

Op 28 maart 2020, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening, Stadsontwikkeling

De stad Antwerpen wil met het project ‘Kaailine’ de wandelterrassen tussen het Steenplein en het Zuiderterras vergroenen naar het voorbeeld van de New Yorkse ‘Highline’. AG VESPA onderzoekt nu of de historische passerelle zich leent om een groen wandelterras te realiseren met zitgelegenheden, verschillende groenstructuren en uitkijkpunten over de stad, de Schelde en omgeving. De ‘Kaailine’ past binnen de strategie die de stad uitzette voor de Scheldekaaien.

Als eerste stap start AG VESPA met een stabiliteitsstudie om de nuttige belasting van het wandelterras te bepalen. De aanwezige structuur zal geëvalueerd worden op basis van draagkracht en mogelijke integratie in een nieuw ontwerp. Nadat deze  resultaten gekend zijn zal AG VESPA het ontwerptraject uitzetten.

“New York heeft de ‘highline’ en de Antwerpenaar willen we laten flaneren op ‘de Kaailine’. Deze ‘Kaailine’ wordt naast een bijzondere verbinding tussen het centrale deel van Scheldekaaien en de Scheldekaaien ter hoogte van Sint-Andries en Zuid ook een echt landmark en troef voor Antwerpen en haar bezoekers”, zegt schepen voor stadsontwikkeling en ruimtelijke ordening Annick De Ridder. “De technische eigenschappen en de erfgoedwaarde zijn belangrijke onderdelen. Het is van groot belang dat het historische karakter van de aanwezige structuur bewaard zal blijven.”

“We komen hiermee tegemoet aan de vraag van de Antwerpenaar naar vergroening. Het project wil een kwaliteitsvolle groene ruimte binnen het stedelijk weefsel creëren en draagt zo verder bij aan de leefbaarheid van de stad”, aldus schepen voor groen en voorzitter van AG VESPA Fons Duchateau.

“Vlak bij het historisch centrum en met vergezichten op onze Schelde en de Onze-Lieve-Vrouwe-kathedraal kan dit een nieuwe groene trekpleister voor Antwerpen worden. De eerste stap nu is het onderzoek naar de stabiliteit en draagkracht van het wandelterras zodat kan bepaald worden hoeveel bijkomend gewicht voor vergroening de historische structuur aankan”, besluiten beide schepenen. De resultaten van de stabiliteitsstudie worden deze zomer verwacht.

Verantwoordelijken: Annick De Ridder, schepen voor stadsontwikkeling en ruimtelijke ordening – Fons Duchateau, schepen voor groen en voorzitter AG VESPA