Verborgen camera’s klissen 500 Antwerpenaren die afval dumpen in GFT-koker

Op 23 mei 2019, over deze onderwerpen: Leefmilieu

Bijna driehonderd Antwerpenaren hebben op de wijk Dam een boete gekregen nadat ze met een camera betrapt zijn op sluikstorten. De overtreders gooiden al hun afval in een GFT-koker waarvoor je een gepersonaliseerde badge nodig hebt. Wat de gebruikers niet wisten, is dat de stad een camera in de koker had bevestigd. In totaal werden vijfhonderd mensen geklist, driehonderd daarvan kregen een boete.

Schepen Fons Duchateau: “Kleine harde kern blijft het verpesten voor de rest”

De afgelopen maanden zijn er in een aantal GFT-kokers, die deel uitmaken van ondergrondse sorteerstraatjes, op de Dam camera's ingebouwd. Op die manier kon vrij makkelijk achterhaald worden of mensen hun afval wel op de juiste manier afleverden. Bij de kokers hoort immers een badge op naam.

Dat de camera's in de GFT-kokers werden bevestigd is geen toeval. Die koker wordt immers het vaakst gebruikt om illegaal andere restfracties te dumpen. De controles gebeurden in twee fasen en in het totaal werden er vijfhonderd mensen betrapt. Driehonderd daarvan werden beboet.

Recidivisten

“De basis voor een nette stad is respect voor het werk van onze mensen van de ophaaldienst en respect voor je buren. We

investeren fors in sensibilisering, maar gaan ook over tot het sanctioneren van wie hardleers is. In die filosofie hebben we een camera in de GFT-buis laten zakken. Die camera fotografeert wat mensen in die buis laten vallen”, zegt de schepen van Stads- en Buurtonderhoud Fons Duchateau (N-VA).

GFT storten is gratis, waardoor er van die afvalcontainers het vaakst misbruik wordt gemaakt. “De badge registreert de gebruiker, de camera het afval. Die gegevens worden met elkaar vergeleken en de sluikstorter wordt zonder discussie geïdentificeerd. Deze methode heeft succes. In een tweede fase stelden we minder misbruik vast. Recidivisten worden per overtreding beboet”, zegt Fons ­Duchateau.

Vaststellingen geseponeerd

Toch werd een deel van de vaststellingen geseponeerd. De voornaamste verklaring hiervoor is het feit dat een overtreder niet meerdere keren bestraft kan worden vooraleer die in kennis wordt gesteld van de inbreuk.

“Aangezien de beelden pas na vier weken geanalyseerd werden, kon iemand die meerdere keren een overtreding beging slechts één GAS-pv krijgen”, aldus de schepen. De boetes gaan tot een maximum van 350 euro en worden bepaald door de GAS-ambtenaar.

Harde kern

“Naast deze aanpak voeren we ook controles uit met centrale camera's en teams die stand-by staan met politie en GAS-ambtenaren. Dit om misbruikers op heterdaad te betrappen. Sluikstorters mogen zich niet veilig voelen. De pakkans moet omhoog en de straffeloosheid naar omlaag. We moeten de automatische reflex hebben om bewust met afval om te gaan. Voor veel mensen is dat de logica zelf, maar je hebt een harde kern die het voor iedereen verziekt”, zegt Duchateau.

Wie voortaan nog illegaal andere fracties in een GFT-koker wil storten is gewaarschuwd. De stad zal in de toekomst nog gelijkaardige controles uitvoeren.

(Bron: Gazet Van Antwerpen, 23/05/2019)