Ontwerp fiets- en voetpaden Plantin en Moretuslei klaar

Op 15 juni 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Om het comfort en de veiligheid voor fietsers en voetgangers op de Plantin en Moretuslei te verhogen, plannen het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Antwerpen een grondige herinrichting. Hiervoor worden zowel de fiets- als de voetpaden verbreed, worden de kruispunten overzichtelijker en compacter aangelegd en krijgen de middenbermen meer groen. Het definitieve plan is nu goedgekeurd. De herinrichting start in de loop van 2019.

De Plantin en Moretuslei is voor fietsers een belangrijke invalsweg naar het centrum van de stad. In het definitieve ontwerp zijn heel wat verbeteringen gepland voor de zwakke weggebruikers:

Over het volledige traject en aan beide zijden worden zowel de fiets- als de voetpaden minimaal 1,80 meter breed. Van aan de Provinciestraat tot aan het Ringfietspad kan het fietspad 2 meter breed worden.
De vele kruispunten worden compacter en overzichtelijker ingericht.
De meeste afslagen voor het autoverkeer net voor de verkeerslichten, de zogenaamde bypassen, verdwijnen.
Het kruispunt van de Singel met de Plantin en Moretuslei - vandaag een onoverzichtelijk en gevaarlijk punt voor fietsers - wordt mee aangepakt en veiliger ingericht voor alle gebruikers.

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Op basis van dit definitieve plan gaan we samen met het Agentschap Wegen en Verkeer op zoek naar een aannemer, zodat we in de loop van 2019 van start kunnen gaan. De uitvoering is sterk afhankelijk van de andere wegenwerken in de stad en zal fase per fase bekeken worden.”

Concept uitgewerkt tot definitief plan

Na een infomoment met zowel de bedrijven als de bewoners is het concept technisch verder uitgewerkt tot een definitief plan met de onderstaande verfijningen:

Opstelruimtes fietsers en voetgangers

Alle opstelruimtes voor fietsers en voetgangers ter hoogte van de verkeerslichten zijn verder op punt gesteld.

Pleintjes

Ook de vele pleintjes op de volledige route zijn verder uitgetekend. Zo kunnen de bewoners ter hoogte van de Van der Meydenstraat via een nieuw pleintje hun garage bereiken. De ventweg tussen de Wilrijkstraat en de Vandenpeereboomstraat wordt doodlopend voor het autoverkeer en ingericht als woonerf ; anderzijds wordt de aansluiting van de Wilrijkstraat op de Plantin en Moretuslei aangepast om ook uitrijdend verkeer toe te laten. Het eerste deel van de Vandenpeereboom krijgt een gelijkaardige inrichting.

Bomen

In het definitief ontwerp worden zo’n 112 nieuwe bomen voorzien, zowel in de middenbermen als in de parkeervakken.

Parkeerplaatsen

Er zullen in totaal 126 parkeerplaatsen beschikbaar zijn over de volledige route.  Om het nieuwe fiets- en voetpad volgens de huidige normen te kunnen aanleggen vallen hier en daar parkeerplaatsen weg.  Tussen de Provinciestraat en de Van Immerseelstraat, het smalste deel van de Plantin en Moretuslei, kunnen er geen parkeerplaatsen behouden blijven. Voor de bedrijven in dit deel is er een laad- en loszone voorzien in het eerste deel van de Van Immerseelstraat.

Partners

De heraanleg van de fiets- en voetpaden op de Plantin en Moretuslei is een samenwerking tussen het Agentschap Wegen en Verkeer (de wegbeheerder), de stad Antwerpen, Rio-link en de districten Antwerpen en Borgerhout.

Alle info staat op www.antwerpenmorgen.be/plantin-en-moretuslei en op www.wegenenverkeer.be/antwerpen (klik hier voor de rechtstreekse link).

Verantwoordelijke: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit  

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is